معرفی و بررسی آلبوم توراست میگی "علی اصحابی"
به نام خدا
سلام به مخاطبان سایت ترانه سراها.مفتخرم تا آلبوم یکی از خواننده های خوب کشورم رو معرفی کنم و از دیدگاه یک مخاطب مشکل پسند آلبوم رو مورد بررسی قرار بدم
علی اصحابی نام خواننده ای از کشور عزیزم است که دومین آلبوم خود و اولین آلبوم مجازش را با نام "تو راست میگی"درتاریخ 27 خرداد 89 پس از سه سال درگیری و تلاش به انتشار رساند.ماکت این آلبوم ماه ها قبل توسط گروه سود جویی از سایتهای موزیک لو رفته بود و با پیگیری های علی اصحابی این آلبوم از سطح اینترنت به صورت قانونی جمع آوری شد
این آلبوم شامل 12 قطعه می باشد که در ادامه با هر 12 قطعه و مشخصات و بررسی های بنده در مورد آن آشنا خواهید شد
قطعه اول:فقط تو رو دارم.ترانه سرا:هادی اصحابی.آهنگساز علی اصحابی.تنظیم:کوشان حداد.سبک:دنس
این قطعه از نظرترانه سرایی قطعه ای تقریبا ضعیف است.ترانه حالتی مسمط گونه دارد اما معلوم است که روی ملودی سروده شده و ملودی جذاب علی اصحابی این ترانه و ضعفهایش را تا حدودی پنهان کرده است تنظیم کوشان حداد آن طور که تعریف کردند عالی نبود و یک سری افکت هایی روی ملودی انجام شده بود.به نطر من که تخصصی در این زمینه ندارم و عرض کردم که از دیدگاه یک مخاطب مشکل پسند نظر می دهم،تنظیم چنگی به دل نزد.خواننده در این آهنگ با سبک خاصی که قبلا از شادمهر عقیلی شنیده بودیم خوانده و احتمالا برای همسرش.او پس از عشقی نافرجام اخیرا ازدواج کرده
درمورد ترانه سرای این قطعه هم باید بگم که هادی اصحابی برادر بزرگتر علی اصحابی هستند و تا به حال ترانه ای قوی از ایشان ندیده ایم!آهنگ با صدایی آغاز می شود که نام علی اصحابی را می گوید
بخشی از ترانه:تو مهمونی توی قلبم/میخوام صاحبش باشی تو ای عشقم
هستی همه ی کس و کارم/آره من تورو دارم تورو دارم
قطعه دوم:توراست میگی.ترانه سرا:حمید فرهادی.آهنگساز:حمید فرهادی.تنظیم:الیاس شیرزاد.سبک ترنس
این قطعه از نظر ترانه ابتدایی و ضعیف است.قافیه های ضعیف که باید چشمانی تیز داشت تا آنها را مشاهده کرد!و موضوع ترانه که شاید از طرفی نو باشد اما تاثیر زیادی بر شنونده با کلمات خیلی ساده نخواهد گذاشت.آهنگ جز اواسط کار خیلی یکنواخت و خسته کننده است که این دست تنظیم کننده ای که رکورددار تنظیم در ایران هست(البته در سطح آهنگهای زیر زمینی)رو می بوسه.الیاس شیرزاد یکنواختی خسته کننده ای به این آهنگ هدیه کرده اما از نظر فنی تنظیم قوی است این اعمال نظر براساس تجربه ی شنیدن اکثر تنظیم های الیاس شیرزاد بود که عرض کردم.شروع آهنگ با مصراع همش تو بی قراریو آغاز می شود و خواننده آهنگ را با شوری خاص خوانده که ریشه در گذشته و خاطرات وی دارد
اسم این ترانه سرا و آهنگساز را تا به حال به شخصه نشنیده بودم و احتمالا در آلبوم بعدی علی اصحابی هم نخواهیم شنید
بخشی از ترانه:همش تو بی قراریو/انگار آروم نداریو/باید منت بذاریو/غم تو دلم بکاریو
قطعه سوم:غریبه.ترانه سرا:یاحا کاشانی.آهنگساز:انوشیروان تقوی.تنظیم:انوشیروان تقوی.سبک:لایت
می شود گفت یکی از نقاط قوت آلبوم این قطعه است که از ترانه ای نسبتا خوب با موضوعی نسبتا جدید بهره می برد. ترانه ای که داستان عاشقی که معشوق خود را از دست داده و حالا با نگاهی تازه و بدون کینه از کسی که به وصال معشوقش رسیده طلب خیر دارد.ترانه از دو وزن تشکیل شده که احتمالا برای اینکه با ملودی هماهنگ باشد به این
شکل در آمده است.آهنگ بانواختن پیانو و بعد از چند ثانیه با صدای سوز ناک خواننده شروع می شود.تنظیم به نسبت خوب است و ضعف هایی که هنگام خواندن خواننده بوجود آمده کاملا برطرف شده است.در ملودی هم آرامش سوزناکی نهفته است.ترانه سرای این اثر آهنگساز جوانیست که در آینده بیشتر از اینهااز او خواهیم شنید
:بخشی از ترانه
کی میتونه بعد تو محرم راز من بشه/کی میتونه بعد تو همه نیاز من بشه/کی جاتو میگیره و درد دلامو گوش میده/کی دیوونه کردنو مثل چشات خوب بلده
قطعه چهارم:باورمحال.ترانه سرا:رامین فروغی.آهنگساز:رامین فروغی.تنظیم:الیاس شیرزاد.سبک:ترنس
ترانه ی این قطعه مشکل وزنی و قافیه ندارد اما تنها چیزی هم که ندارد نوآوری است و کلیشه ای عاشقانه که با تنظیم ملال آور الیاس شیرزاد کم تر از فاجعه نیست.سبکی به نام سبک ترنس که ضرب آهنگ تند موسیقی مهمترین اصل است بی کیفیت ارایه شده که اگر همان گام زیاد صدای خواننده هم نبود نمی شد این ترانه را یکبار به طور کامل شنید.ملودی هم در سطح خیلی متوسط کار شده است.آهنگ با صدای خواننده از همان اوایل اجرا می شود که آرام است و بعد به صورت تند خوانده می شود این نوسان تا آخر آهنگ(قطعه) ادامه دارد.ترانه سرای این قطعه آشنا نیست اما آینده ی خوبی دارد
بخشی از ترانه:چیزی نگو حرفی نپرس/نگو چرا دلواپسی/مهلت بده یادم بده/ابر شبای بی کسی
قطعه پنجم:اون روزا.ترانه سرا:نسیم قصیوند.آهنگساز:شهاب قصیوند.تنظیم:الیاس شیرزاد.سبک:مولتی میکس
ترانه ی این قطعه تلفیفی از ترانه های آلبوم قبلی خواننده با کمی اضافات است که توسط نسیم قصیوند سروده شده است.از نظر وزن و قافیه ایراداتی دارد اما در کل ترانه ی قابل قبولی است که تقریبا سرگذشت خود خواننده را به صورت داستان بیان می کند که اگر کمی از یکنواختی تنظیم بیشتر خارج میشد زیبا تر از این هم میشد
ملودی خوب از آب در آمده این ها را گوش من بهم گوشزد می کنه و فنی نیست!وتنظیم هم متوسط است.آهنگ قطعه با صدای موج های رادیو آغاز می شود که انگار آهنگهای آلبوم قبلی توسط خواننده به صورت اجمالی اجرا می شود و بعد از چند ثانیه خواننده با سوز خاصی می خواند که حالتی تند دارد.ترانه سرای این قطعه هم می تواند آینده ی درخشانی داشته باشد
بخشی از ترانه:روزی که عاشقت شدم/گفتم به عشقت می خونم/ترانه هام ناقابله /برای تو خوب می دونم
قطعه ششم:منوببخش.ترانه سرا:روزبه بمانی.آهنگساز:شهاب قصیوند.تنظیم:الیاس شیرزاد.سبک:اسپانیش
یکی دیگر از نقاط قوت آلبوم همین قطعه است که از ترانه سرای جوان اما باتجربه ای بهره می برد که به زیبایی این ترانه را بر اساس ملودی سروده که نوعی شعر نو هم حساب می شود.شعری که نه وزن درستی دارد و نه قافیه و اصلا انتظار ما هم چنین نیست
تنظیم متوسط رو به قوی است که البته کمی احساس می کنم طی میکس و مستری که انجام شده بار سنگین تنظیم این قطعه از دوش تنظیم کننده برداشته شده است.ملودی هم به گوش من متوسط آمد!اما باز هم یکنواختی در تنظیم وملودی
احساس شد که شدتش کمتر از بقیه ی قطعه ها بود
آهنگ با حالت خاص و آرامی آغاز و بعد از چند ثانیه تند می شود که حالتی خاص دارد ، این سبک موسیقایی اسپانیش نام دارد
ترانه سرای این اثر سالهاست که آینده درخشان خود را در این حیطه به خوبی رقم زده .من شخصا افتخار می کنم که همچین ترانه سرای با دانش و با احساسی رو در کشور داریم
بخشی از ترانه:نه نمیشه/اینجا دیگه آخر خط با تو بودنه می دونم می دونی؟/به هرکی تو این راه پی منه/بگو اون که رفت نمیاد/ای یار
قطعه هفتم:توراست میگی.تنظیم:کوشان حداد.سبک:میکس
این قطعه،ریمیکس قطعه ی دوم است که با تنظیم کوشان حداد تنها چند افکت به آن اضافه شد و به نظر من از کیفیت صدای خواننده هم کاست
اما کیفیت ضرب آهنگش بالاست که مدیون همان افکتهای کوشان حداد است.فقط به درد کسانی که در اتومبیل عادت به زیاد کردن صدای ضبط خود دارند می خورد و بس!گوش دادنش را به افرادی که اعصاب درستی ندارند توصیه نمی کنم
قطعه هشتم:قهر و آشتی.ترانه سرا:پویان شریعتی.آهنگساز:ناصر زینعلی.تنظیم:اشکان آبرون.سبک:۸/۶
ترانه ی این قطعه هم ایراد قافیه دارد و در وزن هم نمیشه گفت بی اشتباه نیست
لفظ کوچولو رو هم که در ترانه استفاده کرده کمی آهنگ را بچگانه و خارج از فضای آلبوم قرار داده.تنظیم ضعیفه و احسان ملکی همخوان خواننده در این قطعه می باشد.ملودی هم خوبه خوشمان آمد!این ترانه غیر از گوش دادن برای حرکات موزون هم مناسب است
بخشی از ترانه:کوچولوی مهربون برات میمیرم/توی دستای کوچیک تو اسیرم/توکه هرلحظه به لحظه با منی/تو بگو عاشق همراه منی
قطعه ی نهم:مسافر.ترانه سرا:ترانه مکرم.آهنگساز:علی اصحابی.تنظیم:الیاس شیرزاد.سبک:لایت
یکی از قطعه هایی که نقطه ی قوت این آلبوم به حساب می آید است و ترانه ای که بی هیچ مشکلی فنی سروده شده است.ملودی بسیار زیبا است و در آن از ساز های طبیعی هم استفاده شده
تنظیم هم نسبتا قوی است .ترانه غمگین و گریه آوره ولی نه در حده ترانه های غمگین!خواننده سوزناکی این اثر را خوب درک کرده
ترانه سرای این اثر را می شناسید .او ترانه ی با تو محمد اصفهانی را هم سروده و با خواننده های آن ور آبی هم در زمینه ترانه بی تماس و ارتباط نبوده.ترانه ی این قطعه مثل تمام ترانه های ترانه مکرم که فاقد حس درونی هستش.تمام ترانه هایی که از ایشان خوانده وشنیده ام از پختگی فنی برخوردار است اما به نظر من مصنوعی است!از این ترانه سرای قدرتمند ترانه هایی با احساس واقعی را بیش از پیش انتظار دارم.به امید آن روز
قطعه ی دهم:خجالتی:ترانه سرا:رحیم بایزیدی.آهنگساز:شهاب قصیوند.تنظیم:الیاس شیرزاد.سبک:ترنس
این ترانه اگر اشکالاتش برطرف می شد و هم اینکه در تنظیم از کثرت خواندن بیت "روم نمیشد تا وقتی/بار سفر رو بستی" کم می کردند شاهد بهترین ترانه ی آلبوم بودیم اما متاسفانه با این اوصاف شاهد یکی از ضعیفترین قطعه های این آلبوم هستیم.تنظیم متوسط رو به ضعیف است و ملودی بد نیست
ترانه سرای این اثر باید تلاش کند
بخشی از ترانه:روم نمیشد بهت بگم دوست دارم تا وقتی/فکر سفر زد به سرت بار سفر رو بستی
قطعه ی یازدهم:ولنتاین.ترانه سرا:پویان شریعتی.آهنگساز:ناصر زینعلی.تنظیم:الیاس شیرزاد.سبک:ماژور
نقطه ی اوج آلبوم همین قطعه است که قبلا با تنظیمی ضعیف از سوی علی اصحابی در اینترنت پخش شده بود.ترانه ی این آلبوم بر اساس ملودی سروده شده و ملودی بسیار زیبا و دل انگیز است .تصاویری که در ترانه می توان به راحتی حس کرد دلتنگی را به ارمغان می آورد و
قطعه را از دیگر قطعه های آلبوم متمایز کرده.اما نمی شود از ایراد قافیه هم در یک بند آن گذشت با این اوصاف ترانه ی خوبی
است و ملودی زیباست و صدای علی اصحابی زیباتر روی این قطعه می درخشد .تنظیم این قطعه از قبل بهتر و قوی تر شده
ترانه سرای این اثر می تواند ترانه سرایی خوب باشد اگر به فنون ترانه بهتر توجه کند چون تصویر سازی اثرش بسیار به دل من و خیلی از مخاطبان نشست
بخشی از ترانه:یادم نمیره،بوی عطری که/واست خریدم،اون روز برفی
به جز اسم تو،روی لبای من/اون روزا نبود،دیگه حرفی
قطعه ی دوازدهم:مسافر.آهنگساز:علی اصحابی.تنظیم:الیاس شیزاد.بیکلام
:جالب است در مورد این آلبوم بدانید
اسامی روزبه بمانی،ترانه مکرم و الیاس شیرزاد به دلیل ممنوع الفعالیت بودن بر روی کاور(جلد) آلبوم درج نشد
این آلبوم توسط سایت موزیک باران ماه ها پیش به صورت ماکت لو رفت
این آلبوم قرار بود 3 سال پیش انتشار پیدا کند اما به خاطر مجوز 3 سال در شرکت ایرانگام و پشت درهای وزارت ارشاد خاک خورد
کارشناسان قبل از ورود آلبوم مذکور آن را از آلبوم ژاکت محسن چاوشی برتر دانسته اند اما فکر نمی کنم حالا بازهم همین نظر را داشته باشند
درکل صدای بلوری علی اصحابی باید دنبال یک گروه قدرتمند تر باشه و با مشورت و سلیقه ی خاصی ترانه ها ی آلبوم بعدی خودش رو انتخاب کنه چون از این صدا انتظار بیش از اینهاست.شخصا تک آهنگش با رضا اسفندیار با تمام ایراداتش دوست داشتم چون به سبک و سوز صدای علی اصحابی میاد
به جرئت می تونم بگم برخی از ترانه سراهای سایت ما بهتر از بعضی ترانه سراهای این آلبوم هستندالبته نه من...دیگر دوستان رو عرض می کنم
ختم کلام اینکه آلبوم ارزش این رو داره که نسخه ی اصلیش رو تهیه کنید و برای زحمت سه ساله ی این هنرمند جوان و آینده دار ارزش قائل بشید
والسلام...

نظرات کاربران