حسین كياني
واسه من ...

واسه من ...

با سلام خدمت دوستان عزيز ترانه سرا ...

اين اولين همكاري من با سايته و خوشحال ميشم كه نقطه نظرات شما رو در رابطه با اين كار بدونم ...



 

اگه بارون داره چشات بزار بباره رو تنم تموم غم هاش واسه من

اگه غصه داره لبات بيا بزارش رو لبم همه حرفاش واسه من

اگه غرور داره نگات آرومي هاش مال خودت تموم غوغاش واسه من

............................

توي قلب مهربونت حرفاي تازه اي داري بنويسش واسه من

اگه وزن داره نگات ترانه هاش مال خودت چك نويسش واسه من

اگه غم گرفت چشات خنده هاش مال خودت گونه ي خيسش واسه من

...........................

وقتي  چشمات پر ابره پلكهات چه مهي داره تموم سرماش واسه من

اگه ناز داره نگات عشوه هاش مال خودت ادا اصول هاش واسه من

اگه غرور داره نگات آرومي هاش مال خودت تموم غوغاش واسه من




بامداد كياني

 | 

نظرات کاربران

 | 
احسان رعيت
آپـدیت شـماره دو

آپـدیت شـماره دو

نگاهی به ترانه سرایی

شناخت ترانه و تفاوت های آن با شعر


تو کی هستی؟

تو کی هستی که حضورت

مرهم یه دنیا درده

پویا آریانا


عروسک قشنگ من

عروسک قشنگ من مشکی پوشیده !

تموم آسمون از تو چشماش باریده !

احسان رعیت


منم که از تو خسته م

این جوریا که پیداس

قصد نداری راه بیای

مریم اسماعیلی


انتظار پنجره

امروزوفردا می کنم
تا تو منو صدا کنی

محسن شعبانی


مادرم

مادر اى دعاى خوشبختيه من
تویی دل سوز غم و سختيه من

سبحان مرادی


واسه من ...

اگه بارون داره چشات

بزار بباره رو تنم

تموم غم هاش واسه من

بامداد کیانی

گزارش اختصاصی از انتشار آلبومهای پاپ89

صادقی در «پایان دو» می‌خواند؛

یک لس آنجلسی دیگر ؛ بیژن مرتضوی به دنبال مجوز

یغما گلرویی

 | 

نظرات کاربران

سبحان مرادی
یغما گلرویی

یغما گلرویی

 

من یغما گلرویی هستم. اسم کاملم همینه و هیچ پیشوند و پسوندی نداره. ششمِ امرداد ۱۳۵۴ در ارومیه به دنیا اومدم. البته تو شناسنامه ام محل تولد تهران ذکر شده. پدرم اون زمان در شعبه روزنامه اطلاعات ارومیه کار می کرد. بعدها به تهران منتقل شد و وقتی من یک ساله بودم با خانواده به تهران اومدیم. یک سالی را در خیابونِ دامپزشکی و بعد در گیشا ساکن شدیم.


● چندتا خواهر و برادر هستید؟
▪ من فقط یک خواهر بزرگتر از خودم دارم به نام یلدا.


● در کدوم مدرسه‌ها درس خوندید؟
▪ دوران دبستان در مدرسه محمد باقر صدر خوندم، دوره‌ راهنمایی را در مدرسه طالقانی و دبیرستان را مدرسه‌ مطهری که البته به دلایلی ۲ سال از تحصیل محروم شدم و بعد در مدرسه شبانه درس خوندم.


● یه خاطره جالب از دوران مدرسه بگید:
▪ خاطره‌ جالب از دوران مدرسه ندارم! اما اگر این براتون جالب باشه باید بگم که من با ناظممون درگیر شدم و ۲ سال فرستادنم مدرسه شبانه!!!


● خاطره‌ شیرینتر چی؟
▪ من هیچ خاطره شیرینی از دوران مدرسه ندارم. چون انقدر از مدرسه بدم می اومد که چیز شیرینی برام نداشت. همیشه از دیوار مدرسه می‌پریدم و فرار می کردم و ...
"مدرسمون‌ یادم‌ میاد، دیوارای‌ بلندی‌ داشت‌ اما منو حتی یه‌ بار توی‌ خودش‌ نگه‌ نداشت‌.
دلم‌ مثل‌ یه‌ بادبادک‌ از روی‌ دیوار می‌پرید فراش‌ پیر مدرسه‌ به‌ گرد من‌ نمی‌رسید
فردا ولی‌ ناظممون‌، بغضم میشکس‌ تو گلو دستای‌ من‌ می‌موندن ترکه‌ خیس آلبالو خطای‌ خون‌ مرد‌گی‌ رو رو کف دستام‌ می‌کشید صدای‌ گریه‌‌ من گوشای‌ اون‌ نمی‌شنید."


● چی شد که شاعر شدید؟
▪ خب...از اول خیلی به شعر علاقه داشتم . شاید علتش همین بوده که خودم هم به نوشتنش رو آوردم. تو دوران نوجوونی خیلی شعر می‌خوندم. بعدها کم کم سعی کردم که خودم هم بنویسم و اینجوری شد که کار به این جا کشید.


● ‌چی شد که به ترانه رو آوردید؟
▪ من ۲ کتاب در قالب شعر آزاد چاپ کرده بودم، برای خودم هم گاهی ترانه می نوشتم اما قصد چاپ کردنشون رو نداشتم. چون بیشتر به شعر آزاد علاقه داشتم، خیال می‌کردم اگه شعری که قافیه و وزن داشته باشه دیگه نمی شه حرف امروز رو توش زد. اما بعد از مدتی حس کردم دارم تو ترانه هام همون حرفایی رو می زنم که تو شعر می زدم و اصلآ خودم زندونیی وزن و قافیه احساس نمی کنم. پس جدی تر ترانه رو دنبال کردم و به نوعی ترانه سرا شدم.


● برای اولین بار چند سالگی عاشق شدید؟
▪ (می‌خندد) یادم نیست! فکر کنم منم مثلِ خیلیای دیگه اول از همه عاشق معلم دبستانمون شدم. (می خندد)


● اول عاشق شدید بعد شاعر یا اول شاعر بعد عاشق؟
▪ فکر نمی کنم تو اون سن (هفت سالگی) شعری نوشته باشم.


● این شعرها را برای شخص خاصی می گفتین؟
▪ نه. به هر حال هر کسی تو زندگیش از این اتفاقات عاطفی داشته، اما در مورد من این جوری نبوده که بگم مثل این شعر رو برای فلان کس گفتم و اون یکی شعر رو برای یکی دیگه. تمام اتفاقاتی که در زندگی یک نفر رخ می ده می تونه تو شعرش اثر بگذاره اما این اثر اونقدر عمیق نیست که تمام یک شعر رو مال خود کنه.


● اگر ترانه‌سرا نمی‌شدید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟
▪ نمی‌دونم! خیلی دوست داشتم کافه داشته باشم، یعنی که کافه داشتم و پشت اون میز کافه وایمیسایدم، اون بخشی که حالا نوشابه می‌دن یا چیزای دیگه. مثلا دلستر !!! کار کافه داری را خیلی دوست دارم. شاید این کار را انتخاب می‌کردم اگه پولش و جاش بود.


● اگر زمان به گذشته برمی گشت آیا باز هم کار ترانه‌سرایی رو پیش می‌گرفتید؟
▪ آره! حتما همین کار را انتخاب می‌کردم. چون دوست دارم. با اینکه خیلی دل‌زده شدم به علت اجرای بعضی از کارها اما مطمئنم که همین کار رو انتخاب می‌کردم. شاید در مسیری که اومدم انتخاب‌های دیگه‌ای داشتم توی کار به خواننده دادن اما بازم کار ترانه‌سرایی رو دنبال می کردم.


● الان بجز این، شغل دیگری هم دارید؟
▪ شغل دیگه‌ای هم ندارم، شغلم همینه و زندگیم هم از همین کار می‌گذره.


● اولین کسی که ترانه‌ی شما را اجرا کرد کی بود؟
▪ اولی امیر کریمی بود که تو آلبوم "تا همیشه" چهار تا از ترانه‌های منو اجرا کرد و ضبط شد. اما اولین آلبومی که بیرون اومد کار ناصر عبداللهی بود. آلبوم "دوستت دارم" که ۲ ترانه از من توش بود.


● وقتی اولین کار اجرا شده را شنیدید چه حسی داشتید؟
▪ خوب معلومه اولین تجربه‌ها بود و آدم خیلی لذت می‌برد از اجرا و حسِ خیلی خوبی داره که بشنوی یکی ترانه‌ تو رو اجرا کرده . اون تجربه برام خیلی عزیز بود اما رفته رفته این تب و تاب از بین رفت و حالا دیگه کمتر کاری اون شور و شوق رو در من زنده می کنه.


● چی شد که با سیاوش قمیشی کار کردید؟
▪ کتاب من یکی از دوستانم به نام علی نمکین برای سیاوش فرستاده بود و سیاوش شعر‌ها را انتخاب کرده بود و با من تماس گرفت و اینجوری شد که با سیاوش کار کردم.


● دوست دارید با چه خواننده‌هایی کار کنید؟
▪ با هر خواننده‌ای که دوست داشته باشه با من کار کنه، کار می‌کنم.


● درسته که ترانه‌ "ستاره" را شادمهر عقیلی بدون اجازه شما اجرا کرده؟
▪ بدون اجازه اجرا نکرده. شادمهر ۴ تا ترانه از من داشت که ما یه کم مشکل پیدا کردیم و قرار شد که اون ۴ ترانه رو با اینکه آهنگ‌سازی، تنظیم و اجرا شده بود، از توی آلبوم در بیاره؛ اما قبل از اینکه این اتفاق بیافته ، آلبوم "آدم و حوا" به شکل غیرمجاز پخش شد و بیرون اومد و هیشکی هم نفهمید از کجا. حتی خواننده هم از شکل بیرون اومدنِ این کار خبر نداشت دیگه چه برسه به اینکه به اجازه من باشه !!!


● اگر به شما بگن که ۳ تا از بهترین ترانه‌هاتون را انتخاب کنید، کدوم ها را انتخاب می کنید؟
▪ البته نمی‌تونم ۳ تا را انتخاب کنم. خیلی از ترانه‌هام را دوست دارم. ولی سه تای اولی رو که به ذهنم می رسه برات می گم . مثلِ "سینما رکس"، "تصور کن" و "دیوار".


● از اجرای کدام از ترانه‌هاتون کاملا راضی هستید؟ از کدام اصلا راضی نیستید؟
▪ خیلی از اجراها را دوست دارم. مثلا از کارهایی که سیاوش (قمیشی) اجرا کرده خیلی راضی ام، خیلی از ترانه هایی که رضا (یزدانی) اجرا کرده رو دوست دارم و به سلیقم نزدیکه. روی هم رفته خیلی از اجراها رو دوست دارم اما دو سوم کارهایی که ازم اجرا شده خودم رو راضی نکرده. البته شاید من خیلی سخت سلیقه باشم و کار تمام اون دوستان خوب بوده باشه...


● آیا تصمیم دارید که خواننده بشید؟
▪ نه تصمیم ندارم خواننده بشم! مشغولِ ضبط یه سری کار هستم که واسه دل خودمه و قصد انتشارشون رو ندارم. شاید یه روزی اونا رو تو اینترنت بگذارم اما مطمئن باش که هیچ وقت آلبومی بیرون نمی دم.


● در مورد ترانه "تصور کن" بگید. چی شد که این ترانه را گفتید؟
▪ یادم نیست که چی شد! ایده‌ش... یعنی شروعش از جمله‌ "نهنگا خودکشی کردن" اومد. بعد رفتم از اول نوشتم و رسیدم به این جمله و ادامه ا‌ش دادم. بعضی از ترانه ها رو خود نویسنده هم نمی دونه که چه جوری شروع شدن. "تصور کن" هم از همین ترانه هاست


● از بین ترانه‌سرایی، شاعری، فیلمنامه نویسی و ترجمه کدام را بیشتر می‌پسنید؟
▪ همه‌ این کارها هم دوست دارم. هر کدوم رو به نوعی دیگه. ولی از بین این ها شعر برام از همه جدی تره چون تمام بخش های دیگه رو در خودش داره.


● با چه سازهایی آشنا هستید؟
▪ فقط گیتار می‌زنم. اونم نه در حد خیلی خوب، اما می‌زنم.


● به چه نوع سبک موسیقی علاقه دارید؟
▪ سبک راک و بلوز خیلی دوست دارم.


● نظرتون راجع به اینکه تعداد خواننده های ایرانی خیلی زیاد شده چیه؟
▪ به نظر من بد نیست که خواننده زیاد باشه، چون همه جای دنیا همینه. مثلا در ترکیه حدود هشت هزارتا خواننده دارن. اما مهم اینه که همه با شرایط یکسان کار کنن. اگه این جا هم همین شرایط وجود داشت اشکالی نبود. یعنی اگه همونطور که به یه خواننده در پیت سریع مجوز می‌دن به کارهای درست حسابی هم به همین سرعت مجوز می دادن کارها می تونستن تکلیفشون رو با هم روشن کنن، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افته. الان کارهای به درد نخور سریع میاد بیرون اما کاری که یه ذره حرف داشته باشه، ۲ سال طول می‌کشه بیاد بیرون. وقتی این تعادل وجود نداره دیگه یه کم کار سخت میشه. اما نفس اینکه خواننده زیاد باشه اتفاق بدی نیست. تو یه بازار عادل اگر خواننده کارش بد باشه، خود به خود حذف میشه و کارهای موندگار باقی می مونن.


● آیا خواننده‌ای خواسته ترانه‌ شما را اجرا کنه و شما به اون شخص ترانه ندید؟
▪ نه.


● شاید شما از کسی خوشتون نیاد، بهش ترانه می‌دید؟
▪ از خیلی‌ها خوشم نمی‌یاد اما ترانه هام رو بهشون می دم که اجرا کنن. واگذاری ترانه دیگه خوش اومدن و خوش نیومدن نداره . قرار نیست که باهاشون ازدواج کنم. هر کسی بخواد ترانه ی من را اجرا کنه بهش ترانه می‌دم.


● چرا بعضی از ترانه‌های شما را ۲ خواننده اجرا می‌کنن. مثلا "یاد من باش" (همترانه) که هم سیاوش قمیشی اجرا کرده و هم آزادپور و یا ترانه "بابا تو دیگه کی هستی؟" که فرهاد جواهر کلام و شیلا اجرا کردن ؟
▪ این اتفاقات اکثرا در مورد این افتاده که اینجا (داخل کشور) و اونجا اجرا شده. چون دوجای مختلف هست و دو مارکت مختلف. بعضی وقتا یکی اینجا اجرا کرده و یکی اونجا گوش کرده و میگه که الا و بلا من این ترانه را می‌خوام. در یکی دو موارد این اتفاق افتاده.


● نظرتون در مورد مرگ چیه؟
▪ اونم یه چیزیه که وجود داره و باید باهاش کنار اومد. چیز بدی نیست! یه بخشی از زندگی مثلِ کودکی، جوانی و ... غیره. یه پرده‌ای هست که از اون ورش هیچ خبری نداریم و فقط یه سری قصه داریم در موردش. رو این حساب یه چیزیه که باید باهاش کنار اومد و هیچ توضیحی هم نمی‌تونم در موردش بدم. چون هیچ کس چیزی ازش نمی دونه. ولی فقط می‌تونم بگم که ازش نمی‌ترسم.


● چه رنگی رو دوست دارید؟
▪ آبی آسمانی.


● چه غذایی را دوست دارید؟
▪ قرمه سبزی!


● در کدوم محله زندگی می‌کنید؟
▪ الان در شاهین جنوبی نزدیک جنت آباد هستم. اما قبل از ازدواج گیشا بودم.


● چی شد که این محل را انتخاب کردید؟
▪ خودم می خواستم گیشا خونه بگیرم اما هزینه ش زیاد بود و برای همین اینجا گرفتیم تا بعدا برم یه جای دیگه.


● راضی هستید؟
▪ آره! این جا خوبه فقط واسه رفت و آمد یه کم مشکله و وسیله می‌خواد که من هم ندارم و اصلا رانندگی هم بلد نیستم و علاقه یی هم ندارم یاد بگیرم! پس فعلا با آژانس می سازیم تا ببینیم چی می شه. اگر ماشین داشته باشی خیلی جای خوبیه، خلوته، هوای تمیزتری داره و ...


● با همسرتون کجا آشنا شدید؟
▪ تو یه گالری نقاشی توی فرهنگسرای ابن سینا در شهرک غرب.


● شما هم به نقاشی علاقه دارید؟
▪ آره، نقاشی خیلی دوست دارم.


● دوست ندارید خودتون نقاشی کنید؟
▪ نه! دوران نوجوانی خیلی نقاشی می‌کشیدم، الان هم کاریکاتور بد نمی‌کشم. ولی دوست ندارم. هر کسی تو یه چیزی استعداد داره. همسرم جای من نقاشی می‌کشه و من هم جای اون می‌نویسم !


● همسرتون شغل شما را دوست دارند؟
▪ آره، خیلی .

الیشا شمسیان

منبع : بی بی سی فارسی

 

 | 

نظرات کاربران

 | 
سبحان مرادی
نگاهی به ترانه سرایی

نگاهی به ترانه سرایی

 

خانه ما در محله آب انبار معیر بود و در دو اتاق زندگی می کردیم. شادروان «یاحقی» آهنگی ساخته بود و می خواست تا من ترانه یی برایش بسازم. همین طور که مشغول حرف زدن بودیم ناگهان چشمم به پشت بام گرمابه افتاد که سرایدار حمام روی آن مشغول کفتر بازی بود و من با دیدن او ترانه «طاووس» را نوشتم که استاد «یاحقی» را به تحسین زیادی واداشت و گفت؛ «تو کبوتر می بینی و طاووس می سازی.» یک روز دیگر با دیدن دختربچه کوچکی که داشت با گل های لاله عباسی بازی می کرد، ترانه «کودکی» را ساختم. همچنین بعد از زلزله خراسان یک روز در منزل «انوشیروان روحانی» بودم که با دیدن ویرانی های زلزله ترانه «خشم طبیعت» را با آهنگی از او به نگارش درآوردم.درگذشت ناگهانی این مرد آن چنان اثری روی من گذاشته که لحظات خودم را نمی شناسم.


چون زمان عمر او به اندازه یی طولانی نبود که مرگش این قدر ناگهانی باشد و اتفاقاً چون ناگهانی بود بر روحیه ام این چنین اثر بدی گذاشته است. او بدون تعارف یک پدیده استثنایی بود که در موسیقی ایران وجود داشت و شاخصیت خاصی داشت.


زمان ها و روزگاران مختلف با خودشان پدیده هایی به همراه دارند که محصول همان زمان است، برای مثال در قرون هفتم و هشتم یک دوران پرطراوت ادبی در ایران به وجود آمد که در دوران های بعدی هیچ گاه آن درخشش تکرار نشد. من معتقدم که حضور این چهره ها در زمان های خاص، اتفاقی نبوده است. در این میان خلقت همیشه کار خودش را بر اساس روش معمول انجام می دهد و دلیلی ندارد که برای یک زمان کرامت به خرج دهد و در یک زمان خست کند و دیگر افرادی چون فردوسی یا حافظ را به وجود نیاورد، بنابراین نه اینکه خلقت خواسته باشد که فقط در یک زمان خاص این کرامت را به برخی از انسان ها روا دارد، بلکه این افراد پدیده های زمانی هستند و شرایطی در آن زمان باعث به وجود آمدن این افراد شده است.


دوران اوج ترانه سرایی تنها حدود ۱۲ تا ۱۵ سال بوده است که آن هم فقط محدود به این هنر نبوده است، بلکه در آن زمان شکوفایی کم نظیر و شاید بی نظیری در کلیه هنرها به وجود آمده بود.
اگر این دوران تنها محدود به موسیقی و ترانه سرایی شود، غفلت کرده ایم، چرا که در همان زمان ها یعنی از سال های ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۵ علاوه بر هنرمندان، مثلاً در رادیو، گویندگانی به وجود آمدند که دیگر هیچ گاه نظیرشان دیده نشد. حتی اپراتورهای آن زمان و تهیه کنندگان رادیو هم این چنین بودند. تعداد این افراد فوق ا لعاده اندک است، البته افراد بسیاری در زمینه ترانه سرایی و خوانندگی موسیقی فعال هستند، اما جرقه های مورد نظر فوق العاده چشم گیر، اندک و انگشت شمار هستند.


من خودم محصول مستقیم تاثیر پذیرفته از ۲۸ مرداد هستم. آن اتفاق چنان ضربه یی به روحیه من زد که هیچ گاه فراموشش نکردم، من قبل از آن زمان هم کشش های سیاسی داشتم و در مساله نفت و جبهه ملی فعالیت هایی کرده بودم و در کرمانشاه روزنامه نگار بوده و به زندان رفته بودم، حتی به خاطر اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شده بودم که تبرئه و به قلعه «فلک الافلاک» تبعید شدم، اما به تهران که آمدم، دست از سیاست کشیدم، چون به این مساله پی بردم که سیاست با روحیه شاعرانه من هیچ گونه سازگاری یی ندارد، اما حادثه ۲۸ مرداد آن دوران پرخروش ملی مرا متلاطم کرد و به سرودن غزلیات و اشعار گوناگونی پرداختم و مدتی بعد دست تقدیر مرا در راه ترانه سرایی قرار داد.


من به دستور مستقیم دکتر مصدق در انتشارات رادیو فعالیت می کردم و در این مدت به عنوان رئیس خبر خبرگزاری پارس، رئیس بایگانی رادیو و معاون رادیو فعالیت می کردم، در همان زمان ها غزل هایی هم می سرودم که به خاطر حضورم در رادیو و ارتباط نزدیکم با موزیسین ها، از من خواستند ترانه یی بسازم و «نوای دل» من را با مطلع «من به تو دادم که صفا بکنی» ساختم که ترانه بسیار موفقی شد. وقتی وارد کار ترانه سرایی شدم که یک آدم گمنام بودم، ولی درخشش این اثر در آن زمان باعث شد تا به من توجه بیشتری شود و آهنگسازان و خوانندگان بسیاری از من خواستند برایشان ترانه بنویسم.


از زمان اولین ترانه ام به خاطر پیشینه خانوادگی خاص خود در کرمانشاه و اعتقاداتم بود که با خود عهد بستم هیچ گاه برای ترانه هایی که می سازم، مبلغی دریافت نکنم، به شرطی که در ترانه یی که می سازم، هیچ دخل و تصرفی نشود و بر عهد خود تا به امروز وفادار ماندم، به فاصله یک سال از آن روزها، برنامه «گل ها» به سرپرستی «داوود پیرنیا» کار خود را آغاز کرد و من به عنوان پای ثابت ترانه سرایان در آن فعالیت خود را در این برنامه استمرار بخشیدم. دوست همیشگی من شادروان تجویدی بود که شاید بیش از ۸۰ درصد ترانه های من را او ساخته است. آثار بسیاری نیز با «حبیب الله بدیعی» و شادروان «پرویز یاحقی» دارم. البته من برای اینکه برای آهنگسازان درجه دوم هم ترانه بسازم، ابایی نداشتم.


تجربه ثابت کرده است هر شاعری هر اندازه هم که قوی دست باشد، نمی تواند ترانه سرای موفقی باشد. بسیاری از شعرای پرقدرت آمدند و ترانه هایی ساختند، اما نتوانستند توفیقی به دست بیاورند، اما هر ترانه سرایی اگر بخواهد ترانه یی درست بسازد، الزاماً باید شاعر باشد.در ترانه سرایی اول باید آهنگ ساخته شود و سپس ترانه سرا حالات معین و فراز و فرودها و اشارات آهنگین آن را درک کرده و بر اساس آن ترانه یی بسازد، ضمن آنکه ترانه به هیچ عنوان نباید از حالت اصلی خود خارج شده و دچار پریشان گویی شود.


اگر یک ترانه با این شرایط ساخته شود، هیچ ترانه یی نمی تواند جایگزین آن شود، چرا که این جملات بیانگر آن آهنگ هستند و این کار بسیار دشواری است که یک ترانه قدرت آن را داشته باشد که حالات مختلف آهنگ و فراز و نشیب ملودی ها را با کلمات تفسیر کرده و به گوش شنونده برساند. به همین خاطر است که اگر کلام تمام قطعات موفق را برداری و آن آهنگ را به هر شاعری بدهی، نمی تواند آن تاثیر را داشته باشد، چون این ترانه سراست که فهمیده، آهنگساز چه می خواهد بگوید و البته این کار بسیار مشکلی است.


از آنجا که ترانه بار ادبیات هزارساله ایران را به دوش می کشد، باید هدف و پیام داشته باشد و بیان کننده حال موسیقی و بازگوکننده امتیازات آن باشد. اگر ترانه به صورتی که هم اکنون بر آن حاکم است، ادامه پیدا کند، فاجعه یی بزرگ رخ خواهد داد و دوران ما پایان دوران شکوه فرهنگی ملت ایران خواهد بود. موسیقی در کشور ما مبتنی بر فرهنگ های ملی ماست که متاسفانه تاکنون به خاطر گسترش وسایل ارتباط جمعی قدری آشفته شده و قدرت فرهنگی ارزشمند خود را از دست داده است و عبور از این مرحله دیگر بستگی به کسانی دارد که از این پس شروع به فعالیت می کنند.


ترانه به شدت مورد تعرض و تعدی قرار گرفته و بسیار بی ارزش شده است و در این میان عده یی افراد سودجو هم می خواهند از آن پولی به دست بیاورند و به همین خاطر گوش شنوایی مردم را مبتذل کرده اند. در زمان ما ترانه حکم یک کالای تجاری نداشت. ما به ترانه سرایی عشق می ورزیدیم. برایمان حیثیت داشت، اما در سال های اخیر من یک ترانه خوب نشنیدم، یک آهنگ موسیقی صحیح که شبیه آن آهنگ باشد، نشنیدم.


در این سال ها این حالت عاشقانه یی که در اشعار شکل گرفته است، به یک نوع بازاریابی بدل شده است. درحالی که در گذشته ترانه بر موسیقی حکم فرمایی می کرد و یک خواننده زمانی مطرح می شد که ترانه یی زیبا را اجرا کند.


در قانون مولفین و مصنفین هیچ خواننده یی حق ندارد که ترانه یی را بدون اجازه صاحب اثر اجرا کند و در صورتی که قانون به شکل کامل اجرا شود، کسی که از آن تعدی کند به مجازات هایی نظیر حبس دچار خواهد شد. اما این قانون هیچ گاه در ایران به شکل جدی پیگیری نشد و به این خاطر که ما به کپی رایت جهانی متصل نیستیم علاوه بر ایران در خارج از کشور هم آثار بسیاری از ما را در سطح بسیار پایینی اجرا می کنند، در حالی که این آثار جزء تاریخ فرهنگ ماست و ما آنها را به گور نخواهیم برد، بنابراین قانون باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.


اما راز موفقیت یک ترانه سرا چیست؟ به چه علت است که همچنان و بعد از گذشت چندین دهه ترانه های آن زمان ها زیر لب زمزمه می شود؟ اتفاقی که جز برای دفعات معدودی دیگر هیچ گاه تکرار نشد. به چه علت است که هنوز خوانندگان برای یافتن شهرتی ناگزیر به اجرای این ترانه ها هستند؟ آیا ترانه سرایان آن زمان خود موسیقیدانانی برجسته بوده اند؟


ترانه سرایی موفق است که گوش موسیقی شناسی داشته باشد تا بتواند حالت تسلیم یا تضرع و یا شادی و غم یک آهنگ را تشخیص دهد. این بدان معنا نیست که الزاماً باید موسیقی بداند، چرا که این دو مساله از هم کاملاً جدا هستند. حتی آهنگسازان برجسته یی که در سال های گذشته داشته ایم در کنار فن موسیقی، گوش موسیقی شناسی پرقدرتی داشته اند.


اندک اندک کارهای ترانه سرایی من متوقف شد و به سنینی رسیدم که شوق سرودن ترانه آنچنان در وجودم شکوفایی نداشت به خصوص آنکه هنرمندان یکی یکی از صحنه خارج شدند و من همزبانی نداشتم. ترانه به سه عامل نیاز دارد تا مورد پسند واقع شود که عبارتند از آهنگ، شعر و صدا. هر یک از این عوامل ضعیف باشد، بقیه را نیز تضعیف می کند و من پس از این دوران ناگهان و بدون تصمیم قبلی و اینکه اصلاً در ضمیرم این باشد تاریخ ایران را به نظم کشیدم. می توانم این ادعا را کنم که این اثر بدون اراده خلق شده است و دست دیگری پشت سر این قضیه بوده است، مثل اینکه قرار بر این بود که دوران ترانه سرایی را تجربه کنم تا بتوانم در نگارش این کتاب با تجربه و موفقیت بیشتری قدم بردارم.


تاریخ از اهمیت فراوانی برای من برخوردار است، چراکه گمان می کنم تاریخ گزارشی از روزگاران گذشته است که تجربه هایی در سینه آیندگان باقی می گذارد. افت و خیزهای تاریخ دانشگاه زندگی است که به یک ملت درس های زیادی می دهد، نباید به وقایع تاریخی مانند یک داستان نگاه کرد بلکه باید از آنها درس زندگی فرا گرفت. به همین خاطر است که من ۲۰ سال اخیر از عمر خود را صرف به نظم کشیدن تاریخ این کشور کرده ام.


من حتی وقتی از ایران خارج می شوم تنها اتاق کارم عوض می شود. به هیچ عنوان هم نمی خواهم تنها تاریخ را به تصویر بکشم بلکه تحلیلی نیز بر روی آن انجام می دهم و در این مطالعات گسترده به این نتیجه رسیده ام که در همه دوران ها این مردم بودند که در ایران افتخار آفریدند اما از آنجا که تاریخ همیشه به دست درباریان نوشته می شده است، در تاریخ کشور ما غایب هستند. به هر حال از آنجا که معتقدم کشور ما بسیار شعرخیز است و مردم به شعر اقبال بیشتری نشان می دهند تا نثر تمام تاریخ ایران را با تمام تلخی ها و زیبایی هایش به نظم کشیده ام.

 


 
نویسنده: رحیم معینی کرمانشاهی

منبع:روزنامه اعتماد

 | 

نظرات کاربران

 | 
سبحان مرادی
صادقی در «پایان دو» می‌خواند؛

صادقی در «پایان دو» می‌خواند؛

      



صادقی در «پایان دو» می‌خواند؛
همکاری رضا صادقی و بهنام ابطحی در یک فیلم سینمایی


 

 رضا صادقی ترانه فیلم سینمایی"پایان دو" به کارگردانی یعقوب غفاری را می‌خواند.علی غفاری تهیه کننده این فیلم  گفت: بهنام ابطحی موسیقی فیلم سینمایی"پایان دو" به کارگردانی یعقوب غفاری را ساخته است که رضا صادقی نیز ترانه‌‌های این فیلم سینمایی را می‌خواند.

وی ادامه داد: محسن روشن در حال صداگذاری فیلم است و بهنام خاکسار نیز جلوه‌های ویژه رایانه‌ای را انجام می‌دهد. با پایان مراحل فنی این فیلم تا یک ماه دیگر آماده نمایش می‌شود.

آناهیتا نعمتی، دانیال عبادی، زیبا بروفه، مجید یاسر، مهدی فقیه و یعقوب غفاری در این فیلم بازی کردند.

تهیه‌کنندگان "پایان دو" که محصول موسسه تصویرگران هفت آسمان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، محسن علی‌اکبری وعلی غفاری هستند.



 

منبع : مهر
 | 

نظرات کاربران

 | 
سبحان مرادی
یک لس آنجلسی دیگر ؛ بیژن مرتضوی به دنبال مجوز

یک لس آنجلسی دیگر ؛ بیژن مرتضوی به دنبال مجوز

 

 

خبرگزاری مهر در بخش خبرهای ویژه خود با عنوان( گفته می شود) از دیدار دو خواننده لس آنجلسی با یکی از مسئولین اجرایی کشور خبر داده است . ابتدا این خبر را با هم مرور می کنیم :

 

بر اساس شنیده ها طی ماه های اخیر دو تن از خوانندگان موسوم  لس آنجلسی که یکی از آنها به همراه فرزند خود به ایران آمده است، با یکی از مسولین  اجرایی دیدار کرده اند و حتی گفته شده گویا قرار شده در صورت جلب برخی موافقت ها یکی از این خوانندگان کنسرتی را در داخل کشور برگزار خواهد کرد. از ح - م (به همراه فرزندش) و ب - م به عنوان خوانندگانی که با .... دیدار کرده اند، نام برده می شود.

 

البته خبرهای مربوط به حبیب که پیش از این در این وبلاگ و سایر سایتها منتشر شده بود و موضوع تازه ای نیست ولی دیدارخواننده دوم که بیژن مرتضوی می باشد تازگی دارد و برای نخستین بار است که این خبر در یک خبرگزاری رسمی دولتی منتشر می شود .

گرچه این خبرگزاری از حروف اختصاری استفاده کرده و ازمقام دولتی نیز نام نبرده است ولی کسانی که در جریان اخبار موسیقی هستند به راحتی می توانند این پازل آسان را تکمیل کنند .

به نظر می رسد برخی از خواننده های لس آنجلسی که از سابقه مقبول ترو غیر سیاسی تری نسبت به سایر همکاران خود برخوردارند عزم خود را برای فعالیت رسمی و مجاز در داخل ایران جزم کرده اند و رایزنی های مربوطه را در دستور کار خود قرار داده اند .

 با توجه به این قراین اگر یکی از لس آنجلسی های مجاز شود خواننده های بیشتری از این گروه شانس خود را برای مجاز شدن امتحان خواهند کرد .

بیژن مرتوضوی یکی از معدود خواننده های لس آنجلسی می باشد که طی یک دهه اخیر سفرهای متعددی را به ایران انجام داده است و حتی دو آلبوم بی کلام وی نیز پیش از این در ایران به صورت مجاز منتشر شده است و بر روی کاور آلبوم نخست که به صورت کاست منتشر گردید تصویری نه چندان واضح از چهره وی قرار داده شده بود .

 لازم به ذکر است این نوازنده مشهور ویلن آلبوم تازه ای را در دست انتشار دارد که به دلیل وضعیت بد انتشار آلبومهای موسیقی در خارج از کشور پس از گذشت چند سال هنوز این کار را منتشر نکرده است .

 پیش از این نیز شایعه ای در جامعه موسیقی در مورد همکاری مرتضوی با یک شرکت موسیقی در داخل ایران مبنی بر همکاری به راه افتاده بود که بعد ها گفته شد آن آلبوم به سرانجام نرسیده است .

گفتنی است طی یکی دو ماه اخیر پس از اقدام حبیب برای اخذ مجوز انتشار آلبوم در ایران ، خواننده های دیگری چون معین و بیژن مرتضوی نیز وارد کشور شده اند .

سوال پایانی این است که این اقدامات به نتیجه مثبت خواهد انجامید یا خیر ؟

 

منبع:music2002.persianblog.ir

 | 

نظرات کاربران

 | 
سبحان مرادی
گزارش اختصاصی از انتشار آلبومهای پاپ 89

گزارش اختصاصی از انتشار آلبومهای پاپ 89

 
گزارش اختصاصی از انتشار آلبومهای پاپ مجازی که قرار است امسال منتشر شوند

 برای همه سالهایی که گذشت

 امسال یکی از شگفت انگیزترین سالها در ارائه آلبومهای پاپ به شمار می رود . بیشتر خواننده های مطرح و معتبر پاپ مجاز قرار است امسال آلبومهای خود را روانه بازار کنند . خواننده هایی که سالهاست هیچ آلبومی با صدای آنها منتشر نشده است .

به هر حال اتفاق مبارکی که امسال به وقوع خواهد پیوست انتشار همزمان آلبومهای خواننده های محبوب و معروف پاپ ایران است.

این دسته از خواننده ها با وسواس فراوان کار می کنند و به همین خاطر است که فاصله زمانی بین انتشار دو آلبوم آنها حتی گاها به یک دهه هم می رسد .مطمئنا این آلبومها پرهزینه ترین مجموعه های منتشره در طی سالهای اخیر چه در بین خوانندگان داخلی و یا خارج نشین خواهد بود . استفاده از بیشترین سازهای زنده در روزهایی که برخی آلبومها حتی فاقد یک ساز زنده هستند ، کار آنها را شاخص تر کرده است . بهره بردن از بهترین ترانه سریان ، آهنگسازان ، تنظیم کننده ها و نوازنده ها آلبومها ی این خواننده ها را مهم تر جلوه خواهد داد .

اما این آلبومها می تواند فرصت آخر برای خیلی از این خواننده ها باشد . چون اگر کار آنها با توفیق در جلب مخاطب مواجه گردد می تواند پیشنهاد بعدی شرکت پخش کننده آلبوم را به قیمتی دلخواه داشته باشد . ولی اگر ارائه آثار باشکست مواجه گردد می تواند خیلی گران برای این خواننده ها نمام شود .

اگر قرار باشد پس از ارائه آلبوم 5 و حتی 10 سال دیگر آلبومی تازه با صدای خواننده مورد نظر منتشر نشود آن خواننده به همین راحتی از بازار رقابت کنار خواهد رفت ( حتی اگر خواننده معتبری باشد )

با این مقدمه ابتدا به آلبومهای خوانندگان مشهور می پردازیم و در انتها به دیگر خوانندگانی که امسال مجموعه ای رسمی را وارد بازار موسیقی مجاز کشور خواهند کرد هم اشاره خواهیم کرد .

خشایار اعتمادی خواننده ای که نخستین آلبوم پاپ را برای کسب مجوز از بین خواننده های نسل جوان، سالها پیش به ارشاد تحویل داد نهمین آلبوم خود را آماده انتشار کرده است . وی در این آلبوم در بخش ترانه فقط با روزبه بمانی کار کرده است و تمام ترانه ها سروده این ترانه سرا می باشد . در بخش آهنگسازی خود خشایار به همراه بهروز صفاریان و رسول رسولی کار کرده اند . تنظیمهای این آلبوم را هم بهروز صفاریان و رسول رسولی انجام داده اند . اعتمادی این آلبوم را آخرین کار خود در عرصه موسیقی می داند و سخت به موفقیت آن امیدوار است . وی پس از 3 سال آلبوم دیگری را وارد بازار خواهد کرد.

 

جدیدترین آلبوم علیرضا عصار پس از 4 سال امسال منتشر خواهد شد . گرچه این آلبوم مدتهاست که آماده شده ولی تنها مشکل آن مجوز نگرفتن بیشتر اشعار این آلبوم است و به محض صدور مجوز ترانه ها آلبوم منتشر خواهد شد . اشعار این آلبوم از مولوی ، افشین یداللهی و افشین مقدم می باشد . فواد حجازی هم تنظیم کننده قطعات این آلبوم است.

 

محمد اصفهانی در برنامه تحویل سال در تلویزیون از ارائه آلبوم جدید خود در سال جاری خبر داد . وی این کار را متفاوت ترین آلبوم نسبت به آثار قبلی خود دانست . حال باید منتظر آلبوم این خواننده خوش صدا پس از 5 سال باشیم . البته اصفهانی آلبومی مناسبتی را نیز آماده انتشار دارد . از همکاران اصفهانی در این آلبوم تازه حضور آریا عظیمی نژاد – علیرضا کهن دیری و پدرام کشتکار محتمل به نظر می رسد .

 

ناصر عبداللهی کلی کار منتشر نشده دارد . احتمالا پس از 4 سال آلبوم رخصت با تنظیمهای مهدی عندلیبی که در سال 83 جمع آوری شده است وارد بازار شود . همچنین آلبوم دیگری که گفته می شود با تظیم به روزی از بهروز صفاریان و سیروان خسروی . ... خواهد بود تهیه شده است . به غیر از این دو آلبوم چند آلبوم منتشر نشده دیگر نیز با صدای ناصریا موجود است .

 

شیطان با صدای امیر تاجیک پس از حدود 8 سال امسال قطعا منتشر خواهد شد . در این آلبوم که با وسواس های فراوان این خواننده حماسی خوان همراه بوده دو کار از مرحومان حسین واثقی و عبدی یمینی نیز قرار دارد . بار اصلی موسیقی شیطان بر عهده امید تاجیک می باشد . همچنین این آلبوم به همراه کلیپی نیز خواهد بود . از ترانه سرایان این آلبوم می توان به بهمن بهمن دار – افشین یداللهی و علیرضا حسینی اشاره کرد .

 

مجید اخشابی بعد از 4 سال با آلبوم آیینه رو حضور تازه ای در بازار موسیقی خواهد داشت . وی از میان 20 قطعه 12 کار را برگزیده است و آن را در قالب یک آلبوم جای داده است . آهنگساز این آلبوم خود اخشابی است . در بخش تنظیم : غلامرضا صادقی – حمید اکبرزاده و مهدی فردی حضور دارند . اشعار این مجموعه توسط استاد علی معلم – فاضل نظری – جبار کاکایی – اهورا ایمان – مونا برزویی و مولوی سروده شده است .

 

قاسم افشار با آلبوم سکوت خیس پس از حدود 7 سال حضور دیگری در عرصه موسیقی خواهد داشت . همکاران وی در بخش ترانه : بابک صحرایی – داریوش شهریاری – افشین مغرازی – پگاه موسوی و مریم اسدی می باشند .

آهنگسازان این مجموعه : تورج شعبانخانی – امین قباد – امیر عباس حسن زاده – افشین مغرازی و محمد رضا چراغعلی می باشند . همچنین تنظیم های این آلبوم را : بهرنگ قدرتی – میلاد اکبری – محمد رضا چراغلعلی – پوریا حیدری  بهروز علیاری انجام داده اند .

 

مانی رهنما پس از 5 سال با آلبوم کجا به خنده می رسیم بازگشت دوباره ای خواهد داشت . وی در این آلبوم که بیشتر بار موسیقایی آن توسط پیانو خواهد بود تمام ملودی را خود ساخته است . آندره آرزومانیان و رضا تاجبخش تنظیم کننده های این آلبوم هستند . ترانه سریان این مجموعه : بابک صحرایی – یغما گلرویی – اندیشه فولادوند – مریم اسدی و نادر بختیاری می باشند .

 

آلبوم آی خدا با صدای حامی چند روز آینده پس از 4 سال منتشر خواهد شد . وی در این آلبوم تیتراژهای فیلمهای سینمایی و سریال های تلویزیونی را که پیش از این خوانده بود را با تغییراتی جزئی در تنظیم آماده کرده است . این آلبوم پارسال مجوز انتشار دریافت کرده بود . از همکاران حامی در این آلبوم می توان به بابک صحرایی – بابک زرین – حمیدرضا صمدی – ستاراورکی و رضا تاجبخش اشاره نمود . وی همچنین در تدارک آلبوم دیگری است و قرار است برای نخستین بار با بهنام ابطحی نیز به همکاری بپردازد .

 

علی تفرشی پس از 3 سال آلبومی را آماده انتشار کرده است . علاوه بر خود تفرشی ، مهران جمالی راد و فرهاد برنجان دیگر موزسین های این مجموعه می باشند .

 

پس از 6 سال نیما مسیحا آلبوم تازه خود را آماده انتشار دارد . وی در این آلبوم قطعه ای با نام خداحافظ را با آهنگسازی بابک بیات اجرا کرده است . بابک صحرایی – پوریا حیدری – فرزاد فتاحی – امین قباد – میلاد اکبری – مهران جمالی راد – حامد حنیفی و باربد بیات دیگر همکاران وی در این مجموعه می باشند .

 

حمید خندان پس از 5 سال آلبومی را آماده انتشار دارد که با نامهای رویای شیرین و یا خداحافظ رفیق منتشر خواهد شد . رضا تاجبخش و مهران جمالی راد از جمله همکاران وی در این مجموعه می باشند .

 

اما پس از مدتها بی خبری محمد خاکپور نیز آلبوم تازه ای را پس از 7 سال وارد بازار خواهد کرد . وی در طی این سالها سه آلبوم را جمع آوری کرد ولی هرگز آنها را به مرحله انتشار نرساند . یاسر محمودی و انوشیروان تقوی ساخت و تنظیم  موسیقی این آلبوم را انجام داده اند .

 

احسان خواجه امیری پس از 2 سال آلبوم تازه ای را در مرحله انتشار دارد . مهرداد نصرتی – بهرنگ بهادرزاده و خود احسان آهنگسازان و تنظیم کننده های این مجموعه هستند . علی بحرینی ( ! ) – محمد کاظمی ( ! ) و دکتر افشین یداللهی با 5 ترانه ، ترانه سرایان این آلبوم هستند .

 

ایلیا منفرد پس از 7 سال آلبومی را آماده کرده که امسال منتشر خواهد شد . آلبوم ( برای همه سالهایی که گذشت ) از آبان 82 درگیر دریافت مجوز در ارشاد می باشد . خود ایلیا تمام کارهای ساخت این مجموعه را بر عهده داشته است . طی این سالها دو کار شنیدنی مادر و بارون با صدای وی از رادیو پخش شده است .

 

محمد حشمتی دو آلبوم را آماده انتشار دارد . وی پس از حدود 5 سال دو مجموعه ( خدا چرا عاشق شدم ) و ( خونه خورشید ) را تهیه کرده است . موسیقی هر دو آلبوم توسط فریدون خوشنود ساخته شده است . آلبوم نخست به زودی منتشر خواهد شد .در آلبوم دوم اشعار احمد شاملو – علی معلم – محمد صالح علا و... اجرا شده است .

 

حمید رضا گلشن پس از 3 سال آلبوم ( کسی که با تو می مونه ) را آماده انتشار دارد . وی در این آلبوم با تیمی کاملا حرفه ای به همکاری پرداخته است . بهروز صفاریان – بابک زرین – علیرضا افکاری و پدرام کشتکار آهنگسازان و تنظیم کننده های این آلبوم هستند . همچنین افشین یداللهی ، روزبه بمانی و .. ترانه سریان این آلبوم هستند . البته سورپرایز اصلی گلشن همکاری با فواد حجازی در آلبوم دیگری که در حال ضبط است ، می باشد  . وی در این آلبوم با فضل اله توکل در زمینه آهنگسازی و دکتر مظاهر مصفا در بخش کلام به همکاری پرداخته است . تنظیم کننده این آلبوم هم فواد حجازی می باشد .

 

رضا یزدانی پس از 3 سال دو آلبوم را تهیه کرده است . یکی از این مجموعه ها با 14 قطعه جهت اخذ مجوز در ارشاد می باشد . یغما گلرویی ترانه سرای اصلی این آلبوم می باشد . تنظیم کننده این آلبوم بهروز پایگان است .

 

مازیار عصری پس از 6 سال سومین آلبوم خود را آماده کرده است . محمد نصرتی موسیقی این آلبوم را ساخته است .

 

رسول پویان پس از 4 سال دو آلبوم را آماده کرده است . آلبومی با صدای خود و مجموعه ای دیگر با صدای خود و برادرش وحید . نیما نورمحمدی تنظیم کننده اصلی این دو آلبوم می باشد .

 

دوباره مهتاب نام جدیدترین آلبوم امیر کریمی پس از 6 سال می باشد . وی در این مجموعه در بخش موسیقی با سعید امیر اصلانی – علی ثابت – مهدی فردی به همکاری پرداخته است . همچنین خود کریمی آهنگساز اصلی این آلبوم است . ترانه سرایان این آلبوم عبارتند از : سعید امیر اصلانی – یغما گلرویی – علی احمدی و اسد وجودی . نکته جالب این آلبوم بازخوانی ترانه ( شکار) با صدای ابی با ترانه ای از محمد علی شیرازی می باشد .

 

 

علی لهراسبی پس ازارائه آلبوم 14 بلافاصله آلبوم دیگری را تهیه کرده است . در این مجموعه بهروز صفاریان و بابک مافی آهنگساز و تنظیم کننده هستند . ترانه سریان این آلبوم عبارتند از : روزبه بمانی – مونا برزویی – محمد کاظمی ( ! ) و حدیث دهقان ( ! )

 

حسن همایونفال هشتمین آلبوم خود را پس از حدود 6 سال با نام مثل دریا آماده انتشار دارد . خود وی آهنگساز این مجموعه می باشد . اشعار این آلبوم از حافظ – مولوی و همایونفال است . حسن همایونفال از نسل اول خواننده های پاپ پس از انقلاب می باشد .

 

محسن یگانه پس از 2 سال آلبوم تازه خود را تهیه کرده است . وی در این آلبوم که ( این cd رو بخر ) نام دارد با شهاب اکبری – کوشان حداد و علی ثابت به همکاری پرداخته است .

 

پیام حصیری آلبوم گس را آماده انتشار دارد . وی در این آلبوم علاوه بر خودش در امر آهنگسازی با مهدی غلامی – کامران توتونچی – بابک زرین – آرش قنادی همکاری کرده است . اشعار این آلبوم توسط : قیصر امین پور – محمد علی بهمنی – رشید کاکاوند- جواد سمنگانی – حسین قلیان و حمید حمیدی سروده شده است .

 

آرش رستمی پس از 2 سال دومین آلبوم خود را منتشر خواهد کرد . همکاران وی در این آلبوم عبارتند از : سیروان خسروی – بهنام صفوی – بهروز علیاری – مجید تقی زاده – فربد یزدانفر و فرهاد برنجان .  

 

حسین کشتکار بوشهری نیز در تدارک آلبومی تازه است که با توجه به سبک خاص و صدای وی می تواند مورد توجه قرار گیرد .

 

میلاد رحیمی با دو آلبوم سکوت دریا و سالهای خیالی با جمعی از بهترین های ایران همکاری کرده است . زمان دقیق انتشار این دو مجموعه مشخص نیست .

 

علیرضا افتخاری آلبوم پاپ تلفیقی را با همکاری فریدون خشنود به پایان رسانده است . همچنین آلبومی توسط دکتر چراغعلی با صدای افتخاری نیز آماده شده است . علاوه بر آن آلبوم دیگری در زمینه پاپ که کارهای به روزتری نیز دارد با صدای این خواننده توانا تهیه شده است .

 

 

علاوه بر خوانندگان فوق آلبومهای دیگری نیز امسال منتشر خواهند شد که به صورت کوتاه به آنها اشاره خواهد شد .

آلبوم ٨ با صدای ٨ خواننده روز ٢ اردیبهشت نتشر خواهد شد . علی اصحابی ( تو راست می گی ) که طی چند روز آینده منتشر خواهد شد . محسن چاووشی دو آلبوم ( من خود آن سیزده ام ) و آلبومی شامل قطعات فیلم سنتوری و گلچین کارهای گذشته خودرا آماده انتشار دارد .رضا صادقی و حمید عسکری نیز در حال ضبط آلبوم جدید خود هستند . عسکری در این آلبوم تمام تنظیمها را برعهده میلاد ترابی گذاشته است .

امیر چرمگر نیز دو آلبوم پاپ آماده انتشار دارد .  

محمد علیزاده آلبوم سورپرایز را با تنظیم میلاد ترابی منتشر خواهد کرد . همچنین میلاد ترابی آلبوم حسین توکلی را نیز تنظیم کرده که بزودی منتشر خواهد شد .

رحیم شهریاری خواننده معروف آذری زبان آلبوم تازه ای را تهیه کرده که برای اولین بار ۵ قطعه آن فارسی می باشد . وی در این مجموعه با هنرمندان ایران، آذربایجان و ترکیه به همکاری پرداخته است .

آلبوم جدید مهرزاد اصفهان پور پس از ٩ سال با آهنگسازی خود وی و تنظیم آرتا امید به احمال زیاد امسال منتشر خواهد شد .

آلبوم خواب و رویا با صدای امین نیکو آماده انتشار است . امیر فتحی - ارژنگ حقانی - سیروان خسروی  - فربد یزدانفر و امین نیکو به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده حضور دارند .

آلبوم ( احساس ) بابک جهانبخش – ( تو مال من ، من مال تو ) با صدای فرهاد جواهر کلام و تنظیم : نیما وارسته  – آلبوم ( عشق بی آزار ) به خوانندگی امید حجت – آلبوم ( فرکانس ) به خوانندگی رضا شادکام خواننده سریال همسفران باد که با تیمی حرفه ای کار کرده است – آلبوم ( رزسیاه ) با صدای مجید شادکام – آلبومی با صدای پویا نیک پور خواننده سریال چاردیواری – آلبوم ( مرحله ) حامد طاها – آلبوم دو نفره ( گرشا قباد ) – آلبوم سیب رویا ( مسعود محمد نبی ) – آلبوم ( رومانتیک ) با صدای شهاب رمضان و تنظیم سیروان خسروی – آلبوم ( جیغ ) داریوش شهریاری -  آلبوم ( سینگر ) با صدای پیام صالحی خواننده گروه آریان و با تنظیم نیما وارسته –  آلبوم محتاج ( سیاوش کاظمی ) -آلبوم ششم گروه پسران آفتاب -  آلبوم جدید نیما نکیسا – علی مهراد – ارسلان محمودی – مسعود امامی – ماهان بهرام خان – ایمان حضرتی – ایمان قیاسی – امیر عباس حسن زاده – افشین آذرهوش – مهدی یغمایی

احتمال انتشار آلبومهای سعید پورسعید – مهدی زکی زاده – فریدون بیگدلی و مجید رضازاده هم وجود دارد .

 

همچنین برخی از خواندگان غیرمجاز به جمع مجازها با آلبوم تازه پیوسته اند : مهدی مدرس ( 11:11 ) – احسان غیبی ( خاطره انگیز ) – مسعود سعیدی –

علاوه بر اینها تعدادی از خوانندهای سابقا مجاز نیز آلبوم خود را برای کسب مجوز در ارشاد دارند که اگر موفق به کسب مجوز شوند بلافاصله منتشر خواهند شد . مانند آلبومهای : نریمان – مهدی مقدم – شهاب بخارایی و امید جهان

 

 

به هرحال ، این امیدواری وجود دارد که آلبومهای به خصوص خواننده های باسابقه و مطرح خوب و قوی ساخته شده باشند و با استقبال مناسبی از طرف مخاطبان مواجه گردند .

البته آلبومهای دیگری نیز امسال منتشر خواهد شد مخصوصا از طرف خواننده های تازه کارو دیگر کارهایی که خبر تولید آنها به دست ما نرسید . همین طور ممکن است برخی آثار فوق به هر دلیلی منتشر نشود چون تجربه ثابت کرده تا آلبومی را در بازار نبینیم نمی توان انتشار آن را جدی گرفت . حتی اگر مجوزانتشار گرفته و در اختیار شرکتهای موسیقی باشند . ولی همه نگاهها و امیدها به خوانندگان مطرح می باشد و در این بین آنهایی که سالها غیبت داشته اند انتظارات بیشتری از آنها به جهت قدمت و سابقه آنها می رود ، و درپس کرانه های ذهنی مخاطبان جای خاصی دارند .  

اگر خوانندگان دیگری نیز مجوز آلبوم خود را دریافت کرده اند می توانند اطلاعات آلبوم خود را در اختیار این وبلاگ قرار دهند تا آلبوم آنها نیز به این لیست افزوده شود .

امسال سال هیجان انگیزی برای اهالی پاپ خواهد بود چون همه با تمام داشته ها به میدان رقابت خواهند آمد .

سوال آخر : شما منتظر کدامیک از آلبومهای خوانندگان فوق هستید و فکر می کنید که کدامیک موفق تر خواهند شد ؟

 

منبع : music2002.persianblog.ir

 | 

نظرات کاربران

 | 
پویا آریانا
تو کی هستی؟

تو کی هستی؟

 

تو کی هستی که حضورت

مرهم یه دنیا درده

اسم تو رمز عبور از

وحشت این شب سرده؟

 


تو کی هستی که با دستات

می شه از حادثه رد شد

با تو می شه بی کتابم

قصه ی عشقو بلد شد؟

 

 

پس نزن از خاطراتت

دستای خاطره هامو

بذا وا کنم دوباره

توی خلوت تو پامو

 


بذا عادت کنه دستام

سهم دستای تو باشه

بذا این نگاه خسته م

با نگاهت آشنا شه

 


بذا خالی بشه از من

این تنی که بی تو هیچه

بذا تو کوچه ی قلبم

عطر خوب تو بپیچه

 


روبروم باش تا همیشه

ای تو مثل آینه صادق

تا ته قصه با من باش

مث گریه با یه عاشق

 

پویا آریانا

 | 

نظرات کاربران

 | 
احسان رعيت
شناخت ترانه و تفاوت های آن با شعر

شناخت ترانه و تفاوت های آن با شعر

ترانه چیست؟

تفاوت ترانه با شعر در کجاست؟

آیا می‌توان هر دو را از یک جنس دانست؟ اگر نه، معیارهای تفکیک این دو از یکدیگر کدامند؟

موضوعی که ذکر آن در ابتدای بحث لازم است و باید مدنظر قرار گیرد، این است که آنچه در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد، همان جریان ترانه‌سرایی معاصر است. به بیان ساده‌تر، هدف،‌ بیان آن چیزی است که امروز هست و در حال حاضر با آن طرفیم.

آیا ترانه نوعی شعر است؟ یا به بیان دیگر، آیا می‌توان ترانه را هم زیرمجموعه‌ی شعر در نظر گرفت؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید دید که شعر بر چه اساس طبقه‌بندی می‌شود. طبقه‌بندی شعر یا بر اساس سبک است (خراسانی، عراقی، هندی و...) یا بر اساس دارا بودن یا نبودن و چگونگی وزن و قافیه (کلاسیک، نیمایی، ‌سپید...) و یا مثلا بر اساس قالب (قصیده و غزل و...) و شاید مواردی دیگر. اما ترانه را نمی‌توانیم به هیچ یک از این طبقه‌بندی‌ها محدود کنیم. جالب‌تر از آن که این تقسیم‌بندی‌ها را به نحوی در مورد خود ترانه هم می‌توان به کار برد؛ ترانه‌های موزون و بی‌وزن را می‌توان با اشعار کلاسیک و نیمایی و سپید (البته فارغ از بحث محتوایی) مطابقت داد. از سوی دیگر، ترانه به عنوان قالب مطرح نیست، بلکه خود از قالب‌های شعری استفاده می‌کند و ترانه‌های موزون و مقفی بر اساس جای قرار‌گیری قافیه، لباس غزل، چهارپاره و... را به تن می‌کنند.(۱) در مورد سبک هم با اینکه از عمر ترانه‌ی نوین مدت زیادی نمی‌گذرد، ولی با این وجود اگر چند ترانه‌سرای بزرگ مانند جنتی عطایی، قنبری و سرفراز را مبنا قرار دهیم، شاید با کمی اغماض بتوان آثار آنان و پیروانشان را هر یک در سبکی جداگانه تعریف کرد. هر چند، هنوز گذشت زمان و پختگی کار ترانه‌سرایان جدیدتر لازم است تا بتوانیم در این باره اظهارنظر کنیم.

از سوی دیگر حتی اگر بخواهیم به عقیده‌ی برخی، نوع دیگری از تقسیم‌بندی بر مبنای زبان (رسمی و محاوره‌ای) را به کار ببریم تا از این راه برای ترانه، در زیر چتر شعر جایی باز کنیم،‌ باز هم صحیح به نظر نمی‌رسد، زیرا نمونه‌های نه چندان اندکی داریم که با وجود عدم استفاده از زبان محاوره‌، آنها را نیز ترانه می‌دانیم. نیازی به جست‌وجو نیست. احتمالا حافظه‌ی اکثر ما چند نمونه سراغ دارد (جالب هم اینجاست که در ذهن خود ترانه را می‌شناسیم،‌ ولی در هنگام تعریف، بیان درستی از آن نداریم). علاوه بر این، ترانه فقط از طریق زبان تعریف نمی‌شود و ویژگی‌های دیگری دارد که به آنها اشاره خواهد شد.

اصلا بیاییم و تقسیم‌بندی‌ها را کنار بگذاریم؛ زیرا همان طور که می‌دانیم هیچ تقسیم‌بندی مطلق نیست و شاید مواردی باشند که خارج از طبقات تقسیم شده قرار بگیرند. سراغ تعریف شعر برویم و ببینیم تا چه حد با ترانه قابل تطبیق است.

شاید تا پیش از نیما و بعد شاملو، وزن و قافیه از جمله ارکان اصلی تعریف شعر به شمار می‌رفتند، ولی از آن به بعد این اصول از تعریف برداشته شده‌اند و به همین دلیل همان تعریف منطقی معروف، به نظر پذیرفتنی می‌آید: «سخن خیال‌انگیز»

هر چند این تعریف در بعضی موارد مشکل‌ساز بوده و در برابر نثرهای شاعرانه، ما را بر سر دو راهی قرار می‌دهد که بالاخره آن را به واسطه‌ی شکلش نثر بدانیم و یا به دلیل شاعرانه و خیال‌انگیز بودنش، شعر. اما باز هم به نظر می‌رسد این تعریف حداقل برای زمان حال و برای مقصود ما راه‌گشا باشد.

به هر حال، اگر این تعریف را اساس کار قرار دهیم، آیا می‌توان ترانه را هم زیرمجموعه شعر دانست؟

در «سخن» بودن ترانه که شکی نیست، اما «خیال‌انگیز بودن»... هر چند بسیاری از ترانه‌ها به دلیل به کار رفتن آرایه‌‌های گوناگون ادبی، فضاسازی‌‌های شاعرانه و... ویژگی‌ خیال‌انگیزی را دارا هستند، ولی بسیاری هم عاری از این ویژگی می‌باشند.

نکته‌ی بسیار مهمی که ذکر آن در اینجا ضروری است، این است که برای بررسی ترانه و تطبیق یا عدم تطبیق آن با تعریف فوق باید صرفا «کلام» آن را مورد توجه قرار دهیم، یعنی جدا از موسیقی می‌دانیم که بسیاری از ترانه‌ها با موسیقی. همراهند و اصلا اکثر قریب‌ به اتفاق ترانه‌ها برای همراهی با موسیقی سروده می‌شوند؛ ولی اینجا باید این دو بخش را از یکدیگر تفکیک کرد. و ضرورت آن هم از این جهت است که در بسیاری از موارد آنچه که سبب خیال‌انگیزی شده و در نتیجه سبب همان مشکل آشنا، یعنی اشتباه گرفتن ترانه یا شعر می‌شود؛ وجود موسیقی است. اصلا خاصیت موسیقی در همین خیال‌انگیزی و جذب شنونده است. مثال‌ها فراوان است؛ از ترانه‌هایی مثل «چه خوشگل شدی امشب!» و «دیگه دوستم نداری» و... موسیقی را بگیرید و ببینید کدام عامل جاذب باقی می‌ماند؟!!!

پس مشاهده می‌شود که این بار هم پاسخ ما منفی است، زیرا ترانه اعم از شعر است و باز بر پایه‌ی همان تعریف، دامنه‌ی آن از سخن محض (موزون یا غیر موزون) تا شعر گسترده است.

از لابه‌لای آنچه که گفته شد و همچنین یکی دو موردی که اشاره خواهد شد، می‌توان به تعریفی- هر چند دست و پا شکسته- از ترانه رسید. جمع‌بندی آنچه که گفته شد را می‌توان به این صورت خلاصه کرد که ترانه کلامی است گاه شاعرانه و گاه غیر شاعرانه، گاه موزون و گاه غیر موزون، که در بسیاری از موارد در جنبه‌هایی مانند استفاده از قافیه و یا قالب، با شعر مشترک است.

تا اینجای کار را می‌توان این گونه بیان کرد، ولی این تعریف هنوز کامل نیست. برای اینکه به تعریف نسبتا کاملی برسیم،باید به دو ویژگی مهم دیگر هم اشاره شود:

مورد اول، ‌بحث زبان است. زبان ترانه با زبان شعر متفاوت است، اما همان طور که گفته شد نمی‌توان تعریف آن را در حیطه‌ی زبان محاوره‌ای محصور کرد. اگر بخواهیم تا حدودی بحث زبان را در ترانه روشن‌تر کنیم (با وجود گستردگی بسیار آن)، می‌توانیم دو جنبه را مورد نظر قرار دهیم:

جنبه‌ی اول فاصله داشتن از زبان سنتی و کهن است. واژه‌های نامانوس در ترانه جایی ندارند. همچنین ساختار دستوری کهن و تعبیرات و ترکیباتی که فقط در کتاب‌های ادبی کهن می‌توان سراغ گرفت، ترانه را از «ترانه‌گی» دور می‌کند. شاید حتی به کارگیری «ز» به جای «از» برای ترانه فاجعه‌بار باشد!

جنبه‌ی دیگر، فاصله داشتن از زبان رسمی است. منظور از زبان رسمی در اینجا همان است که می‌توان آن را زبان اداری یا شاید زبان کتابی دانست، یعنی آنچه در نوشتار رسمی لحاظ می‌شود ولی خارج از آن جایی ندارد. ترانه‌ باید به زبان مردم نزدیک باشد ولی این نزدیکی صرفا به معنای زبان محاوره نیست (هر چند در اکثر موارد همین زبان در ترانه مورد استفاده است). شاید ساده‌ترین توضیح و مثال برای چنین مواردی این باشد که یک فرد عادی بخواهد نامه بنویسد یا خاطرات روزانه‌ی خود را به روی کاغذ بیاورد:

می‌نویسم: پرواز! می‌نویسی:‌ رگبار

می‌نویسم: یک رقص! می‌نویسی:‌ بر دار!

(یغما گلرویی)

آنچه در ترانه باید باشد همین زبان نزدیک به مردم است. حتی تعبیرات و ترکیباتی که آفریده می‌شود هم باید با توجه به همین امر بوده و از این دیدگاه پذیرفتنی باشد. در واقع باید حد وسطی باشد که اکثریت مردم، از تحصیل‌کرده و روشنفکر گرفته تا مردم عامی به نحوی با آن ارتباط برقرار کرده و آن را بپذیرند. اینجاست که کار مشکل می‌شود، زیرا ترانه‌سرا معیار دقیقی در دست ندارد و تنها معیار او شناختی است که از جامعه دارد. همین شناخت است که به عنوان مثال تعابیر سنگین جنتی عطایی را پذیرفتنی می‌کند ولی کار بسیاری از ترانه‌سرایان دیگر را در حد یک واژه صرف نگه می‌دارد.

مورد دوم قابلیت تلفیق با موسیقی است. منظور همان چیزی که ایرج جنتی عطایی از آن تحت عنوان «خاصیت زمزمه‌پذیر بودن» یاد می‌کند. (۲) ترانه صرف‌نظر از موزون بودن یا نبودن، دارای نوعی آهنگ و ریتم است که آن را با موسیقی پیوند می‌دهد. حتی با بررسی ترانه‌های موزون درمی‌یابیم که بیشتر آنها در چند وزن خاص سروده شده‌اند.

اما باید توجه داشت که منظور این نیست که هر کلامی که اکنون با موسیقی همراه است را ترانه بدانیم و بقیه را مستثنی کنیم. همان طور که گفته شد، مهم، ‌داشتن آن «قابلیت» است که ترانه‌ی مکتوبی که هنوز آهنگی برای آن ساخته نشده هم می‌تواند دارای آن باشد. شاید بهترین بیان برای این موضوع، بیان جنتی عطایی باشد که ترانه‌ای که با موسیقی همراه نشده را به نمایشنامه‌ای مانند می‌کند که هنوز اجرا نشده است. (۳) متاسفانه برای این موضوع هم ملاک دقیق و صد درصدی وجود ندارد و شناخت آن با خواندن و شنیدن حاصل می‌شود. شاید ساده‌ترین شیوه‌ی شناخت این باشد که وقتی بارها بر یک وزن و ریتم خاص موسیقی قرار گرفته، پس آن وزن این قابلیت را دارد (البته باز هم باید به تفاوت اوزان عروض کلاسیک و اوزان ترانه توجه داشت). گاهی هم اصلا ترانه بر روی یک ملودی سروده می‌شود؛ یعنی ابتدا موسیقی ساخته شده و به تبع آن کلام شکل می‌گیرد که نمونه‌های آن هم کم نیستند. در این موارد هم وجود سایر ویژگی‌ها می‌تواند از کلام، ترانه بسازد. نمونه‌‌ی زیر بخشی از ترانه‌ای است که توسط یغما گلرویی بر مبنای یک ملودی از Diana Krall نوشته شده است:

این بالا،‌ یه آسمونه، اینجا بین قلبا نه مرزه نه دیواره

این بالا، یه آسمونه، هم جای آفتاب مهتابه، ‌هم پرستاره...(۴)

مجموعه‌ی موارد گفته شده می‌تواند تا حد زیادی به شناخت ترانه و مرز آن با شعر کمک کند، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که موارد یاد شده صرفا یک سری ملاک‌ها برای تسهیل در تشخیص هستند، صرف‌نظر از اینکه کدام یک نقش پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تری دارند. هر یک به تنهایی عواملی هستند که در صورت ترکیب آنها در اثری، می‌توان نام ترانه بر آن نهاد. حال، اینکه چه عواملی می‌تواند باعث قوت یا ضعف ترانه شود و اهمیت نقش هر یک از این عوامل، موضوعی است که سعی می‌شود در گفتارهای آینده به آن پرداخته شود

در پایان لازم به یادآوری است که این مطالب از یک سو به دلیل گستردگی قلمرو و دشواری تعاریف در علوم انسانی و به ویژه ادبیات و از سوی دیگر به دلیل دخیل بودن مطالعات و تجربیات شخصی نگارنده، مسلما از خطا و اشتباه خالی نبوده و نیست و باب انتقاد به روی تمامی صاحب‌نظران گشوده است.

هدف، گشودن دریچه‌ای است به سوی فضایی که در آن شرایط برای اظهارنظر و نقد منصفانه‌ی ترانه فراهم شود

پی نوشت:
۱-در ترانه به دلیل شکسته شدن ساختار عروضی کلاسیک و همچنین استفاده از کلمات شکسته و محاوره، در اکثر موارد وزن به مفهوم کلاسیک آن معنا نمی‌یابد. در این گفتار نیز هر جا سخن از ترانه‌ی موزون یا وزن در ترانه‌ می‌شود، مقصود، بیشتر همان ریتم و آهنگ ترانه است که در موارد بسیاری به یکی از اوزان عروضی هم نزدیک می‌شود ولی قابل تطبیق کامل نیست.
۲-جنتی عطایی، ایرج، مرا به خانه‌ام ببر (گفت‌وگو- ‌گزینه‌ی ترانه‌ها- نقد و نظر)،‌ به کوشش یغما گلرویی، تهران، نشر دارینوش، ۱۳۸۴، ص۷۵.
۳-همان، ص ۱۰۱.
۴-گلرویی،‌ یغما، ‌رقص در سلول انفرادی (مجموعه‌ی ترانه)، تهران، دارینوش، ۱۳۸۴، ص ۱۴۴.

 

به نقل از : Aftab.ir

 | 

نظرات کاربران

 | 
احسان رعيت
عروسک قشنگ من

عروسک قشنگ من

سلام

هنوز هم صدای خواهرم در گوشم می پیچد ؛ عروسک قشنگ من ...

« عروسک قشنگ من »

عروسک قشنگ من مشکی پوشیده !

تموم آسمون از تو چشماش باریده !

همش می شینه ، اون نزدیک من

میگه عزیزم ، قلبمو نشکن

چیزی بگو تا ، آروم بگیرم

ازاین سکوتت ، خیلی دلگیرم

بخون عزیزم ، شعرای تازه

بگو زمونه ، به ما می بازه !

بگو که مرگم ، حریف ما نیست

لباس عروسم ، رخت عزا نیست !

عروسک قشنگه من گریه اش گرفته

حالا که براش می خونم از اینجا رفته

عروسک من ، اینجا تاریکه

اما تا خدا ، خیلی نزدیکه !

دیشب تو کوچه ، خدا رو دیدم !

اونجا حالتو ، ازش پرسیدم

گفتش که حالت ، اونقدرا خوب نیس

گفتش می خوابی ، با چشمای خیس

خیلی تنهایی ، اینو می دونم

واسه همینم ، برات می خونم :

عروسک قشنگ من اشکات ُ پاک کن

دیگه من مردم عزیزم ، عشقت ُ خاک کن

 | 

نظرات کاربران

 | 
مریم اسماعیلی
منم که از تو خسته م

منم که از تو خسته م

سلام

سلامی به سبزی تمومه جنگلای دنیا!

به نقد ترانه خوش آمدید.

 

این جوریا که پیداس، قصد نداری راه بیای

به خاطر عشق من ، یه خورده کوتاه بیای

معلومه که نمی خوای ، با دل من بسازی

این رسم عاشقی نیست، این جوری بچه بازی

هر روزبا یه بهونه ، میگی میذارم میرم

فکر می کنی تا بری، بدون تو می میرم؟

حالا که می خوای بری ، کوله بارتو بستم

بذار بگم بدونی، منم که از تو خسته م

از دست کارای تو ، جونم به لب رسیده

بهونه های بی جات امونمو بریده

دوست نداری بمونی ، جلوتو نمی گیرم

اما اینو خوب بدون، منم که از تو سیرم

تا حالاشم که موندم، بذار پای سادگیم

اما دیگه خواهشن ، برو از تو زندگیم

مریم اسماعیلی

 

 | 

نظرات کاربران

 | 
محسن شعبانی
انتظار پنجره

انتظار پنجره

 

تو...

سلام...

انتظار فرج از نیمه ی خرداد کشم...

امروزوفردا می کنم   
تا تو منو صدا کنی
تردید وُ از نگاه روز
از دل شب رها کنی

عین  غروب رفتنم
جونی نمونده توتنم
به حُرمت چشای تو
خستمو دم نمی زنم

یه عمره فریادِ سکوت
نشسته روی حنجره
حسرت آسمون پاک
مونده رو قلب پنجره

تموم قلبم مال تو
اگه صدام نمی رسه
ببین بُریدم از خودم
بیا این  انتظار بَسه

 

تصنیف گوی حقیر شعر نویس:محسن شعبانی

پ...ن:مرا دریاب...شما هم نظردهید...خوندنه  بی نقد و نظر حرومه!

 | 

نظرات کاربران

 | 
سبحان مرادی
مادرم

مادرم

 

مادر اى دعاى خوشبختيه من
تویی دل سوز غم و سختيه من


تو كه ساختى با همه بهونه هام
هرجا خواستم اومدى تو پا به پام


تو كه با جون خريدی ناز من و
تويى پنهون ميكنى راز من و


مادرم دستِ تو بوسيدن داره
صورتِ خوشكله تو ديدن داره


مادرم تو دس بكش روى سرم
آخ چه حالى ميده ميگى پسرم


تار موتو به يه دنيا نمیدم
با تو بودم تا به اينجا رسيدم

 

 

 ترانه سرا : سبحان مرادی

 | 

نظرات کاربران

 |