پیاده روی، پیشنهاد اول پزشکان و کارشناسان علم تغذیه و تناسب اندامه. همه ما از فواید این ورزش ساده باخبریم و واسه خیلی از ما یکی از رقابتای کاهش وزنه. پر روشنه که یک پیاده روی عالی در جنگل و یا کوهستان روح، جسم و ذهن رو پالایش می ده، اما حالا علم واسه ما از منظری دیگر این ورزش ساده و قابل دسترس رو بررسی کرده و از تاثیری که بر مغز ما می ذاره، می گه.

 

پیاده روی در طبیعت، افکار منفی و وسواس گونه رو از بین می بره

پیاده روی چه تاثیری بر مغز ما می ذاره؟  آموزشی

گذران وقت در هوای آزاد باعث ایجاد آرامش و شادی می شه و پیاده روی در طبیعت می تونه به کاهش نشخوار فکری کمک کنه. خیلی از ما خود رو درگیر و گرفتار افکار منفی می بینیم که باعث می شه نتونین اون طور که باید از لحظات خود لذت ببرین. این تازه اولین موفقیت افکار منفیه، چیزی که در آخر این راه در انتظار ما هستش افسردگی و اضطرابه. در پژوهشی که تازگیا در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده، محققان فهمیدن که وقت گذرانی در طبیعت افکار منفی و وسواس گونه رو بسیار کم می کنه.

پیاده روی چه تاثیری بر مغز ما می ذاره؟  آموزشی

واسه انجام این تحقیق، محققان به بررسی مشکل نشخوار فکری در شرکت کنندگانی پرداختن که در محیطای شهری و طبیعی پیاده روی می کردن. افرادی که به مدت ۹۰ دقیقه در محیطای طبیعی قدم می زدن کمتر دچار نشخوار فکری می شدن و فعالیت بخشی از مغز به نام قشر زیرزانوییِ پیش پیشانی (Subgenual Prefrontal) که مربوط به مریضیای عصبیه، در این افراد کمتر شده بود. اما در افرادی که در محیطای شهری پیاده روی می کردن کاهش مشکل نشخوار فکری گزارش نشد.

محققان به این نتیجه رسیدن که افزایش زندگی شهرنشینی با افزایش افسردگی و مریضیای عصبی دیگر رابطه تنگاتنگی داره. دور شدن از فضای شهری و گذراندن اوقات بیشتری در طبیعت واسه سلامت روان (و جسم) بسیار مفیده.

پیاده روی مهارت حل خلاقانه ی مسائل رو افزایش می ده

پیاده روی چه تاثیری بر مغز ما می ذاره؟  آموزشی

پژوهشی که به وسیله روان شناسان روث اون اچلی (Ruth Ann Atchley) و دیوید ال. استریر (David L. Strayer) انجام شد، نشون داد که دور بودن از تکنولوژی و تماس با طبیعت عمیقا به افزایش حل مسائل به شکل ی خلاقانه کمک می کنه. شرکت کنندگان در این تحقیق، چار روز رو در طبیعت گذراندند و درزمان این چند روز اجازه نداشتن از وسیله مربوط به تکنولوژی استفاده کنن. از اونا خواسته شد تا در فعالیتایی که احتیاج به تفکر خلاقانه و حل مسائل پیچیده داشت، شرکت کنن. محققان به این نتیجه رسیدن که حل مسائل در افراد شرکت کننده در پیاده روی بدون تکنولوژی، تا ۵۰٪ زیاد شده. به گفته محققان هم تکنولوژی و هم سروصدای شهری اثرات بسیار مخربی داشته و چون به طور همیشگی توجه ما جمع به اوناس نمی تونیم خوب تمرکز کنیم و تموم این موارد روی کارکرد شناختی ما اثر می ذاره. یک پیاده روی خوب و به دور از تکنولوژی خستگی ذهنی رو کم می کنه، ذهن رو آروم می کنه و باعث افزایش تفکر خلاقانه می شه.

پیاده روی در هوای آزاد بیش فعالی رو در کودکان بهتر کنه

پیاده روی چه تاثیری بر مغز ما می ذاره؟  آموزشی

مشکل مشکل توجه/بیش فعالی (ADHD) در بین کودکان بسیار شایع شده. کودکان بیش فعال دچار مشکل کنترل تکانه هستن و بخاطر این در تمرکز کردن مشکل دارن، خیلی راحت حواس شون پرت می شه و بیشتر از اندازه فعالند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نوشیدنیای چربی سوز؛ طرز تهیه ۶ نوشیدنی موثر در کاهش وزن 

بزرگ کردن کودکانی که دارای این مشکل هستن واسه والدین بسیار مشکله، راه حل عادی واسه این مشکل استفاده از داروهای شیمیاییه- که ممکنه ضرر اون بیشتر از منفعتش باشه- این در حالیه که راه حلای طبیعی هم به اندازه این داروها می تونن موثر باشن. دکتر فرانسس ای کاپ (Frances E Kup) و دکتر اندریا فابر تیلور (Andrea Faber Taylor) با انجام پژوهشی به این نتیجه رسیدن وقتی کودکان بیش فعال در فضای سبز فعالیت می کنن، علائم مشکل در اونا خیلی کاهش پیدا میکنه. نتایج این تحقیق نشون داد که قرار گرفتن در خطر طبیعت واسه افرادی که در تمرکز کردن مشکل دارن و یا از رفتارهای تکانشی رنج می برن، مفیده.

پیاده روی در طبیعت یک ورزش عالیه و قدرت مغز رو افزایش می ده

پیاده روی چه تاثیری بر مغز ما می ذاره؟  آموزشی

میدونیم که ورزش کردن واسه سلامت بدن ما مفیده. با توجه به اندازه بدن و سختی راه، پیاده روی روشی عالی واسه سوزاندن ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری در هر ساعته و نسبت به فعالیتای دیگر مثل دویدن، آسیب کمتری به مفاصل میرسونه. ثابت شده افرادی که در فضای باز ورزش می کنن نسبت به برنامه ورزشی خود تعهد بیشتری دارن. پیاده روی واسه افرادی که می خوان طبق برنامه های منظم، ورزش کنن انتخاب خوبیه.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا فهمیدن که ورزشای هوازی، حجم هیپوکامپ رو در زنان بالای ۷۰ سال، افزایش می دهدـ هیپوکامپ قسمتی از مغزه که با حافظه ی فضایی و اپیزودیک در ارتباطه. این ورزشا نه تنها فراموشی رو بهتر کنه که از بروز اونم جلوگیری می کنه. به گفته محققان ورز شای هوازی به کاهش استرس و اضطراب کمک می کنه، عزت نفس رو افزایش می ده و باعث ترشح اندورفین (موثر در آرامش درد) می شه. خیلی از افراد واسه از بین بردن این مشکلات به مصرف دارو پناه می برن، در حالی که درمان این مریضیا بسیار ساده تر از اون چیزیه که فکر می کنین.

چه جوری پیاده روی رو شروع کنین؟

پیاده روی چه تاثیری بر مغز ما می ذاره؟  آموزشی

خوشبختانه، یکی از آسونترین و ارزون ترین ورزشا، پیاده روش و واسه تموم اعضای خونواده حتی افراد سن بالا هم مفیده. با حرکات کم شروع کنین و توانایی خود رو آزمایش بزنین. هر مقدار که واسه شما مناسبه، پیاده روی کنین- مثلا اگه پیاده روی در پارک واسه شما کافیه، همون رو انجام بدین. هرگونه فعالیت در فضای باز بهتر از نبود تحرکه. نقشه مسیرهای پیاده روی دور منزل خود رو می تونین به شکل آنلاین پیدا کنین، برنامه های زیادی واسه تلفنای هوشمند هست که این مسیرها رو نشون میدن. پیشنهاد می کنم هنگام پیاده روی موبایل خود رو خاموش کنین تا از پیاده روی خود بیشترین استفاده رو ببرین (با اینکه به همراه داشتن موبایل واسه موقعیتای اورژانسی ضروریه).

پیاده روی چه تاثیری بر مغز ما می ذاره؟  آموزشی

حتما کفشای مخصوص پیاده روی، کلاه و بطری آب همراه داشته باشین، با پوشیدن لباس به شکل چند لایه، به هنگام گرم یا سرد شدن می تونین خیلی راحت لباس خود رو دربیاورید و یا بپوشید. عصای کوهنوردی هم سرعت شما رو افزایش می ده و تا حدودی از فشار روی زانوها جلوگیری می کنه. حال تنها کاری که لازمه واسه رسیدن به تموم این امتیازات انجام بدین اینه که به یک پیاده روی لذت بخش برید.

منبع : collective-evolution.com

دسته‌ها: آموزشی