کار کردن درمیان افراد صادق و صمیمی بهره وری کار رو افزایش می ده. شما همکاران تون رو خوب می شناسین و به همدیگه اعتماد دارین. در اینجور محیط کاری مثبتی میشه به موفقیتای بزرگی رسید.

 

روشنه که در کار گروهی، اطمینان به همدیگه خیلی مهمه، اما چه جوری می تونیم ایجاد اعتماد کنیم؟ «پنجره ی جوهری» (Johari Window) مدلیه که با کمک به شناخت ویژگیای شخصیتی و پیشرفت فردی در ایجاد اعتماد مؤثره.

پنجره ی جوهری؛ جلب اعتماد با خود شناسی و رابطه با بقیه  آموزشی

در این مقاله درباره پنجره ی جوهری و کارکرد و نقش اون در ارتقاء ارتباطات در تیم کاری و تقویت اعتماد بین اعضاء سخن می گیم.

پنجره ی جوهری

پنجره ی جوهری مدلی واسه تقویت درک و تفاهم بین افراده. نام «جوهری» برگرفته از نامای «جوزف لافت» (Joseph Luft) و «هری اینگهام» (Harry Ingham) است که در سال ۱۹۹۵ این مدل رو ارائه کردن.

این وسیله بر دو ایده استواره:

  1. شما می تونین با افشای اطلاعاتی درباره خودتون، اعتماد بقیه رو جلب کنین.
  2. به کمک بازخوردهای بقیه می تونین ویژگی هاتون رو بشناسین و با مسائل و مشکلات شخصی تون روبرو شید.

برمبنای «پنجره ی جوهری»، اعضای تیم به ارزش خودافشایی یا خودگشودگی پی می برن و تشویق به ارائه و پذیرش بازخوردهای سودمند و سازنده می شن. درصورت استفاده ی درست، پنجره ی جوهری می تونه به ایجاد روابطی بهتر و با اعتماد بیشتر، رفع مشکلات شخصی و افزایش بهره وری تیمای کاری کمک کنه.

توضیح مدل

پنجره ی جوهری از یک نمودار چهاربخشی تشکیل شده. پنجره رو در شکل زیر می ببینن:

پنجره ی جوهری؛ جلب اعتماد با خود شناسی و رابطه با بقیه  آموزشی

این چار بخش عبارتند از:

۱. ناحیه گشوده (بخش اول)

این بخش شامل حقایقی درباره خودتونه که هم خودتون و هم بقیه از اونا آگاهید، مواردی مثل اخلاق و رفتار، علم، مهارت ها، نگاه و سوابق عمومی تون.

۲. ناحیه کور (بخش دوم)

این بخش شامل حقایقی درباره خودتونه که از اونا باخبر نیستین اما بقیه از اونا آگاهند، که ممکنه شامل اطلاعات پیشِ پاافتاده ای باشه که اطلاعی از اونا ندارین یا مشکلات عمیقی (مثل احساس بی کفایتی، بی ارزش بودن یا بد بودن) که معمولا رویارویی مستقیم با اونا واسه آدم سخته اما بقیه متوجه اونا می شن.

۳. ناحیه مخفی (بخش سوم)

این بخش شامل مسائلیه که تنها خودتون از اونا آگاهید و بقیه اطلاعی از اونا ندارن.

۴. ناحیه ناشناخته (بخش چهارم)

بخش چهارم شامل مواردیه که نه بقیه و نه خودتون اطلاعی از اونا ندارین.

هدف اصلی

هدف اصلی «پنجره ی جوهری»، پیشرفت ناحیه گشوده بدون افشای اطلاعات شخصیه. ناحیه گشوده مهم ترین بخش پنجره ی جوهریه، چون هرچه همکاران بیشتر و بهتر همدیگه رو بشناسن، با همیاری، تاثیرگذاری و بهره وریِ بیشتری کار می کنن.

مراحل پیشرفت ناحیه گشوده «خودافشایی» یا «خودگشودگی» نام داره و به معنای بده و بستان هاییه که در محیط کار بین شما و همکاران تون رخ می ده.

با افشای اطلاعات، ناحیه گشوده به طور عمودی گسترش پیدا میکنه و ناحیه مخفی کوچیک می شه. بقیه با ارائه بازخورد درباره چیزایی که درباره شما میدونن موجب گسترش افقی ناحیه گشوده و کوچیک شدن ناحیه کور می شن.

با بده بستانای درست، به اشتراک گذاشتن و رابطه با بقیه، بین اعضای تیم اعتماد شکل میگیره.

ممکنه که درآغاز پنجره ی جوهری کمی پیچیده به نظر برسه اما درواقع درک اون خیلی ساده س!. پنجره ی جوهری یک وسیله دیداریه که شِمایی از شخصیت تون رو به شما ارائه می ده و بر اهمیت رفت و امد، گشاده رویی و پذیرش بازخورد بقیه تأکید می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نگاهی به ۸ راه حل فروش B2B

افراد با ناحیه گشوده ی بزرگ تر، آمادگی بیشتری واسه صحبت کردن دارن و ایجاد رابطه با اونا ساده تره، این افراد صادق و روراست هستن و خوب با دیگر اعضای تیم کنار بین. درمقابل، صحبت کردن با افرادی با ناحیه گشوده ی کوچیک سخته، اونا غیراجتماعی به نظر می رسن، تمایلی واسه رفت و امد ندارن و معمولا نمی تونن با بقیه خوب کار کنن چون در نظر بقیه قابل اعتماد نیستن.

افراد با ناحیه کور وسیع دارای مسائل کشف نشده ی بسیاری هستن که هنوز با اونا روبرو نشده ان؛ مشکلاتی که بقیه به روشنی از وجود اونا آگاهند. ممکنه که این افراد در کار با بقیه دچار اعتمادبه نفس پایین یا ناتوانی در کنترل خشم شن.

روش کار

مراحل پیشرفت ناحیه گشوده شامل خودافشاییه. یعنی هرچه بیشتر (به شکلی سنجیده) افکار، احساسات، رؤیاها و اهداف تون رو با بقیه درمیان بذارین، در اعتمادسازی و جلب اطمینان اعضای تیم تون موفق تر هستین.

نکته ۱:

از افشای بیشتر از اندازه پرهیز کنین. افشای مسائل کوچیک و بی ضرر اعتماد بقیه رو جلب می کنه، اما درمیان گذاشتن اطلاعات بسیار شخصی می تونه به اعتبارتان و احترام بقیه نسبت شما خدشه وارد کنه. قدم بعدی در پیشرفت ناحیه گشوده، پذیرش بازخورد اعضای تیمه. با این کار نکاتی رو درمورد خودتون کشف می کنین که متوجه اونا نبوده اید. این نقش مهمی در پیشرفت شخصی داره.

نکته ۲:

در ارائه بازخورد دقت کنین. بعضی فرهنگا با رویی گشاده پذیرای بازخورد بقیه هستن، درحالی که فرهنگای دیگر روی خوشی بهش نشون نمی دن. ممکنه که بیان نظرتون واسه فردی که عادت به دربافت بازخورد نداره، توهین آمیز به نظر برسه و موجب ناراحتی اون بشه، پس دقت کنین و بااحتیاط پیش برید.

اگه فردی خواهان شناخت بیشتر از شماس، می تونه با افشای اطلاعاتی از ناحیه پنهانش بده بستان کنه. فرض کنین که به یکی از هم تیمی هاتون درمورد علاقه تون به تحصیل در رشته MBA می گین. درمقابل اون از این می گه که دانشجوی این رشته و درباره درس و دانشگاهش صحبت می کنه، حالا شما می تونین درباره اهداف حرفه ای تون و اینکه چه جوری با مدرک MBA به این اهداف می رسین، صحبت کنین.

با تقویت اعتماد و احترام به خود، دعوت از بقیه واسه نقد ناحیه کور آسون تر می شه. مطمئنا مهارت گوش دادن همدلانه و پویا در این روند سودمنده.

پنجره ی جوهری و تیمای کاری

اعضای قدیمی تیم نسبت به اعضای جدید ناحیه گشوده ی وسیع تری دارن چون هنوز فرصت زیادی واسه اشتراک اطلاعات و رفت و امد با بقیه نداشتن.

بازخورد

اهمیت بازخورد رو در این مراحل اصلا نباید از یاد برد. کوچیک شدن ناحیه کور و پیشرفت ناحیه گشوده، تنها با دریافت بازخورد از بقیه ممکن می شه.

اعضای تیم باید با ارائه بازخوردهای سازنده، مشتاقانه به هم تیمی هاشون در پیشرفت ناحیه گشوده کمک کنن. امکان گسترش ناحیه گشوده در بعد عمودی و به طرف ناحیه کور، با افشای اطلاعات و احساسات واسه هم تیمیا هست.

ضمنا اعضاء با پرسیدن سؤالات شخصی (سنجیده) می تونن به پیشرفت ناحیه گشوده ی بقیه کمک کنن. مدیران و رهبران تیما با آموزش اعضاء در مورد ی ارائه بازخوردهای سازنده، نقش مهمی در کوچیک شدن ناحیه کور دارن.

نکته ۳:

پنجره ی جوهری معمولا همراه با فهرستی از ویژگیا مثل «مهربون»، «باهوش» یا «آرزو گرا» به کار میره. در برسی گروهیِ هر یک از اعضای تیم میشه از این فهرست استفاده کرد.

دسته‌ها: آموزشی