کار و کاسبی، ممکنه آرایشگاهی ساده یا شرکتی برجسته و موفق در مورد ی هوش مصنوعی یا چیزی بین این دو باشه. بسیاری فکر می کنن کار و کاسبیا به سرمایه گذاریای خطرپذیر، مهندسان مجرب و آموزش دیده در بهترین مؤسسات آموزشی و مدیران برجسته نیاز دارن اما اینطوری نیس. ، بیشتر کار و کاسبیای موفق بدون سرمایه گذاری و بودجه ای کلان، با سرعتی ثابت و در عین حال به آرامی رشد می کنن.

شکلای مختلف مختلفی از کار و کاسبی هست. اگه در نظر دارین کسب وکار خود رو داشته باشین، باید در مورد شکلای مختلف کار و کاسبیا بدونین و فرقای اونا رو درک کنین. اینطوری می تونین استارتاپی رو که متناسب با کسب وکار مورد نظر شماس و با نیازها، شخصیت و سبک زندگی شما هماهنگه، انتخاب کنین.

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

سوالای کلیدی

جواب به این سوالا، نوع کار و کاسبی شما رو مشخص می کنه. جواباتون، بیشترین اثر رو در تشخیص و شناسایی نوع کار و کاسبی شما داره:

پتانسیل رشد و ابعاد کار و کاسبی

کسب وکار شما به سرعت رشد می کنن و بزرگ میشه یا آهسته و پیوسته به رشد خود ادامه می ده؟

کسب وکارهایی با سرعت رشد بالا معمولا دارای این ویژگیا هستن:

  1. بازاری با پتانسیل بالا، مثل بازار گوشیای هوشمند یا موتورهای جست وجو؛
  2. فناوری نو یا مدل تجاری که به سرعت مورد توجه مشتریان قرار بگیره؛
  3. دارای توانایی گسترده واسه ایجاد تغییر در اندازه مدل تجارت. معمولا این فناوریه که اینجور قابلیتی رو ممکن می سازه، واسه همین بیشتر کار و کاسبیایی که رشد سریع دارن، شرکتای طبق فناوری هستن؛
  4. نیاز به واکنش و کارکرد سریع به دلیل احتمال ورود رقبای جدید.

نیاز به تأمین سرمایه

واسه راه اندازی کسب وکار خود به چه میزان سرمایه نیاز دارین و کی اونو تأمین می کنه؟ جواب به این سؤال، مهم ترین عامل تعیین کننده ی نوع کار و کاسبی شماس. کار و کاسبیایی که به سرمایه گذاری زیاد افرادی از خارج کسب وکار نیاز دارن معمولا دارای این ویژگیا هستن:

  1. کارکرد سریع واسه پیش افتادن از رقبا یا ایجاد داراییا و امکاناتی مثل سهم بازار یا حق انحصاری که رقیبان رو از ورود به بازار دلسرد کنه.
  2. واسه جذب سرمایه خارجی، این کسب وکار باید راه حل خروج دقیق و تفصیلی داشته باشه.
  3. شاید سرمایه گذار(ان) می خوان از راه منابع خارجی (مثل شرکتای سرمایه گذاری خطر پذیر یا شرکتای مدیریت سرمایه گذاری خصوصی) که بر راه آینده کسب وکار اثر و نظارت دارن، در اداره شرکت سهیم باشن.
  4. تأمین سرمایه و موضوع ساختار تجاری کسب وکار باعث می شه این کار و کاسبی نتونه تجارت «خانوادگی» یا متناسب با «سبک زندگی » باشه.

در نظر داشته باشین بین جوابای دو سوال بالا رابطه اتحاد هست. کسب وکارهایی با رشد سریع و بازارهای وسیع معمولا نیازمند جذب سرمایه های خارجی زیاد هستن و مجبور با روش سرمایه گذاری خطر آمیز بودجه ی لازم واسه کار خود رو جفت و جور می کنن.

شکلای مختلف کار و کاسبی

کار و کاسبیا رو میشه به پنج دسته زیر تقسیم کرد. در نظر داشته باشین که این فهرست، کامل نیس اما چارچوبی تحلیلی در اختیار شما می ذاره تا با کمک اون کسب وکار و کار و کاسبی خود رو آزمایش کنین و واسه راه اندازی و گسترش اون، تصمیمات درستی بگیرین.

کار و کاسبی متناسب با سبک زندگی

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

این نوع کسب وکار به شما امکان می ده با توجه به شرایط خود کار کنین (تنظیم ساعت و محل کار با خود شماس) با این حال درآمد اون به اندازه ایه که براتون رضایت بخش باشه. اینجور کسب و کاری ممکنه طبق ی علم و تجربیات قبلی مؤسس و پایه گذار خود بگیره و معمولا شروع کننده اون فردی بازنشسته از شغلی رده بالاست که از ارتباطات کاری بسیار خوبی بهره منده. این تجارت به مکانی از خشت و سیمان نیاز نداره و پایه گذار اون حتی به طور مجازی (مثلا با استفاده از اینترنت و فناوریای رابطه و همکاری مدرن) هم می تونه فعالیت کنه. از نمونه های اینجور کسب و کارایی میشه به دفترهای مشاوره ، مثل دفتر مشاوره ی اقتصادی اشاره کرد.

کار و کاسبی متناسب با سبک زندگی، ممکنه طبق یک سرگرمی یا اشتیاق شکل بگیره. اینجور کارآفرینی، کار خود رو دوست داره و رئیس خودشه. عکاسی حرفه ای، آموزش موج سواری، طراحی وب و سفرنامه نویسی نمونه هایی از کسب وکارهایی هستن که طبق اشتیاق و کارای مورد علاقه ما شکل می گیرن. این کسب و کارا، بیشتر یا کارمند ندارن یا تعداد کمی کارمند دارن که به امور فرد مؤسس رسیدگی می کنن.

اینجور کسب وکارهایی خیلی کم به شرکتای بزرگ و روبه رشد با تعداد زیادی کارمند تبدیل می شن ولی معمولا کارآفرینان، از اینجور کسب وکارهایی احساس رضایت می کنن چون که می تونن در کنار کار و فعالیت، سبک زندگی خود رو هم حفظ کنن.

کسب و کارای کوچیک و سنتی

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

در دنیای امروز، تعداد بسیار خیلی از کارآفرینان در گروهی قرار دارن که بهترین نام واسه اون، گروه کسب و کارای کوچیک و سنتیه. این دسته بندی شامل کسب و کارایی معمولا پایدار هستن اما میزان رشد و افزایش سود اونا، نسبت به خیلی از کسب وکارها کمتره. مغازه های مواد غذایی، آرایشگاها، دفاتر مشاوره، شرکتای آی تی، شرکتای بیمه، دفترهای عرضه خدمات اینترنت، نجاری، لوله کشی، برق کاری و مواردی مثل این، نمونه هایی از کسب و کارای کوچیک سنتی هستن.

فرانشیز یکی دیگر از نمونه های عادی این نوع کسب وکاره که به یک شرکت اختیار می ده تا تولیدات و یا فراوردهای شرکت دیگر رو بفروشه و در برابر اون مبلغی دریافت کنه. فرانشیز واسه کارآفرینانی مناسبه که به دنبال ساختار، راهنمایی و حمایتای بازاریابی هستن. این نوع کسب وکار نیاز به سرمایه گذاری ساده و مشتریان وفادار بسیار داره که همیشه واسه خریدهای خود به این شرکت برگردن. البته فرانشیز، جایگزینی عالی واسه کارآفرینانیه که تجربه کمی در راه اندازی کار و کاسبیا دارن اما می تونن سرمایه مورد نیاز واسه اینجور کسب وکاری رو تأمین کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   به چه دلیل ناامید می شیم و چیجوری با ناامیدی مقابله کنیم

هدف بیشتر کسب و کارای کوچیک، رشد و تبدیل شدن به تجارتی بزرگ نیس بلکه معمولا صاحبان اینجور مشاغلی، می خوان کسب وکار خود رو داشته باشن و مخارج خونواده خود رو تأمین کنن. پس، این کسب وکارها، سود قابل توجه و زیادی ندارن به ویژه اگه صاحبان کسب وکار، واسه خود طبق میزان حقوق بازار، حقوق و امتیازات در نظر بگیرن. تنها سرمایه اونا، پس اندازه ها، وامای بانکی یا مبالغیه که از دوستان و آشنایان قرض می گیرن. صاحبان کسب و کارای کوچیک، میلیاردر نمی شن و در رسانه ها به معروفیت نمی رسن، اما در کل، این کسب وکارها رو بیشتر میشه کارآفرینی نامید چون که مشاغل محلی بیشتری در جوامع مختلف ایجاد می کنه.

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

کسب وکارهایی با سرمایه گذاری شخصی

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

کسب وکاری که آشکارا با هدف رشد و تبدیل شدن به شرکتی بزرگ بدون استفاده از سرمایه خارجی کار خود رو شروع می کنه، در این دسته قرار میگیره. در اینجور کسب و کارایی، هزینه های کار و کاسبی و سرمایه های مورد نیاز اون از منابع، اعتبارات و داراییای شخصی تأمین می شه. کارآفرینان نباید از راه فروش سهام، پول و پله و سرمایه مورد نیاز خود رو تأمین کنن چون تنها در این صورت می تونن کنترل کامل کسب وکار خود رو در دست داشته باشن. این نوع تجارت رو افرادی شروع می کنن که به طور جداگونه دارای ثروت و دارایی قابل توجه هستن یا تجربه ای موفق در راه اندازی کار و کاسبیای دیگر داشتن و قصد دارن ایده های بعدی خود رو دنبال کنن.

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

توجه داشته باشین کسب و کاری که در این دسته بندی قرار میگیره ممکنه در آینده، وقتی کار و کاسبی به اندازه کافی پیشرفت پیدا و به ارزش بالایی در بازار رسید، به دنبال سرمایه خارجی باشه. اما این نوع کسب وکارها واسه راه اندازی و شروع به کار، به سرمایه خارجی وابسته نیستن و کارآفرین با سرمایه شخصی خود می تونه کار رو شروع کنه، و این نکته ، فرق اصلی این نوع تجارته.

کار و کاسبیای اندازه پذیر و طبق سرمایه گذاری خارجی

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

این گروه به درستی خصوصیات کار و کاسبیای فناوری «سیلیکون ولی» (Silicon Valley) رو توضیح میدن؛ کار و کاسبیایی چون فیس بوک، اوبر، کلودرا نمونه هایی از این نوع گروه هستن. پایه گذاران این کار و کاسبیا باور دارن ایده ی اونا، دنیا رو تغییر میده. اونا می خوان به سرعت ایده های خود رو اجرا کنن و واسه این کار به حجم خیلی از سرمایه نیاز دارن. برخلاف کارآفرینان کسب و کارای کوچیک، در اینجور کسب وکارهایی، پایه گذاران کار و کاسبیا، فقط به دنبال کسب درآمد واسه گذران زندگی نیستن؛ اونا می خوان شرکتی بسازند که جدا از اینکه ارزش بالای مادی، به معروفیت جهانی برسه و واسه سرمایه گذاران و بنیان گذارانش، سود زیاد به دنبال داشته باشه.

کار و کاسبیای اندازه پذیر، نیاز دارن سرمایه رو به خطر بندازن تا بتونن بودجه ی لازم واسه تحقیق در مورد مدل کار و کاسبی خود رو تأمین کنن. اونا بهترین و موفق ترین کارکنان رو جذب می کنن. وقتی به سرمایه کافی برسن، به خاطر تمرکزشان بر اندازه و اندازه تجارت خود، نیاز دارن بازم سرمایه رو به خطر بندازن تا بتونن سریع رشد کنن. اینجور سرمایه گذاریای پرمخاطره ای یا موفق می شن یا شکست می خورن و مقدار زیادی سرمایه رو هدر میدن.

از ویژگیای این کار و کاسبیا میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پتانسیل بالای بازار هدف؛
  2. داشتن ایده ی نوین یا مدل جدید کار و کاسبی؛
  3. مدل کسب وکار بسیار اندازه پذیر؛
  4. توانایی کارکرد سریع واسه پیش افتادن از رقبا که نیازمند تحقیق و پیشرفت و استعدادیابیه؛
  5. سرمایه خارجی قابل توجه؛
  6. ساختار سرمایه ای پیچیده در جریان چندین دور سرمایه پذیری؛
  7. اداره تجارت بدون کنترل مؤسسان و پایه گذاران؛
  8. موفقیت یا شکست بزرگ؛
  9. نیاز به روابط عمومی قوی و پوشش گسترده در رسانه ها.

کار و کاسبیا یا شرکتای هدف (ACQUISITION TARGETS)

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

این نوع کار و کاسبی به نحوی طراحی می شه که در آینده به شرکتی بزرگ تر سپرده شه. این کسب وکارها با نوع قبلی کار و کاسبیا ویژگیای مشترک، و یک فرق کوچیک داره: بازار هدف اونا، کوچیک تره. کار و کاسبیای این گروه بیشتر می کوشند تا یک مدل تجاری موفق رو در سطح جهان یا در داخل کشور اجرا کنن.

در پنج پارسال، هزینه های راه اندازی کار و کاسبیای فناوری کم شده. خیلی از این کار و کاسبیا، از روش سرمایه گذاریای جمعی و فرشته (crowd or angel funding) استفاده میکردن، و سرمایه گذاریای خطرپذیر سنتی رو کنار می ذارن. در بعضی موارد، در حالی که توانایی ایجاد کسب وکاری بزرگ و مهم هست، نبود سرمایه گذاران خطرپذیر سنتی، باعث می شه فشار رسیدن به اهداف رفیع در مورد ی نقدینگی از بین برود و شرکت از اون فاصله بگیره. این دسته از کار و کاسبیا شاید به یک شرکت بزرگ تر فروخته می شن.

ویژگیای این کار و کاسبی :

  1. تقریبا کوچکه ولی بازارهای تعریف شده و مشخص داره. در اومد اونا به جای میلیاردها دلار، میلیونا دلاره.
  2. مکمل کسب و کارای بزرگ دیگره.
  3. بعضی وقتا شرکتای بزرگ تر و خریدار این کار و کاسبیا، اونا رو به مرکز تحقیق و پیشرفت شرکت خود تبدیل می کنن. شرکتای بزرگ که به دنبال خرید کار و کاسبیای کوچیک هستن، مدلای ناشناخته ی کسب وکار رو امتحان می کنن. اونا از این کار و کاسبیای کوچیک تر به عنوان مکانی موقتی واسه اجرای ایده های خود استفاده میکردن تا به یک مدل کسب وکار اندازه پذیر و تکرار شدنی دست پیدا کنن بدون اینکه به سرمایه و شرکت اصلی، آسیب ای وارد شه و خطری اونو تهدید کنه.
  4. اگه صاحبان یک کار و کاسبی اندازه پذیر طبق سرمایه گذاری خارجی به این نتیجه برسن که پتانسیل بازار واسه این کسب وکار اون طور که در اول فکر میکردن، بزرگ و پرسود نیس، ممکنه در آخر به این نوع کار و کاسبی تبدیل شن.

منبع : startupdecisions

معرفی شکل های مختلف کار و کاسبی  آموزشی

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید